0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

USA's store bilkoncerner bliver stemplet som skraldespande

Pengene fosser ud af kassen hos de to bilgiganter General Motors og Ford. Nu har deres værdipapirer oven i købet fået det ydmygende stempel »junk« af vurderingsinstituttet Standard & Poors.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
AP
Foto: AP

Nok kigge - men ikke købe. Amerikanske forbrugere på bilmesse i Chicago ser på en Buick Lucerne fra General Motors. Men amerikanerne svigter bilkoncernen, når der skal handles bil. - Foto: AP

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

To af USA's absolut største industriikoner, bilkoncernerne General Motors (GM) og Ford, er kørt ind i en krise, der på længere sigt kan koste dem livet.

Salget af GM's og Fords biler rasler ned på det amerikanske hjemmemarked, og alene i årets første kvartal måtte de bruge 21 milliarder kroner af kassen for at holde deres verdensomspændende bildivisioner kørende. Eksempelvis tabte GM 3.500 kroner for hver bil, der rullede ud af deres fabrikker i første kvartal.

Hos Ford er situationen lidt bedre, men problematikken grundlæggende den samme.

Nedgraderet
Situationen hos GM og Ford har været kendt i et stykke tid, men ingen af dem har på overbevisende måde kunnet fortælle, hvordan de vil stoppe blødningen og vende krigen mod asiatiske himmelstormere som Toyota og Hyundai.

Det førte torsdag til, at det anerkendte kreditvurderingsinstitut Standard & Poors nedgraderede de to selskabers obligationer fra karakteren BBB til BB. Populært kaldes obligationer, der har en lavere vurdering end BBB for junk-obligationer - eller skraldespandsobligationer.

Og med stemplet skraldespand på kølerhjelmen bliver det endnu dyrere for GM og Ford at låne penge, samtidig med at mange pensionskasser og andre investorer under ingen omstændigheder vil turde investere i obligationer udstedt af de to selskaber.

Dertil kommer, at aktiekurserne også har fået et ordentligt tryk. Hverken GM eller Ford-koncernen, der begge har 324.000 ansatte, er mere end 110 milliarder kroner værd på aktiemarkedet. Det lyder måske af meget, men reelt er det lidt mindre end værdien af Danske Bank-koncernen.

Upopulære store biler
Det store problem er, at begge bilkoncerner har haft svært ved at få gang i bilsalget i årevis. GM har forsøgt sig med at binde bundter af dollarsedler i udstødningsrøret, men alligevel har kunderne foretrukket en konkurrent, ofte en japansk Toyota.

På det seneste er de traditionelle topsælgere hos både GM og Ford, de terrængående fritidsbiler SUV, gået helt døde på markedet, blandt andet fordi modelrækken er gammel og konkurrencen på lancering af nye modeller hård.

Dystre analytikere
Hos Standard & Poors har kreditanalytikerne svært ved at se, hvordan den nedadgående kurve skal knækkes.

»Nedjusteringen afspejler vores konklusion, at ledelsens strategier meget vel kan vise sig at være ineffektive i forhold til at håndtere GM's konkurrencemæssige ulemper«, lyder det i analysen. Nogenlunde samme svada fik Ford med på vejen.

Ud over konkurrencen på bilmarkedet slås blandt andet GM med meget store fremtidige udgifter til pensioner og meget store sundhedsudgifter til deres ansatte. Samtidig er det meget dyrt at lukke fabrikker, fordi der er indgået bindende kompensationsaftaler med bilarbejdernes fagforening, United Auto Workers. Lukker GM en fabrik, skal de ansatte have 95 procent af den tidligere løn udbetalt i en årrække.

Der er enkelte lyspunkter. Begge selskaber har store finansieringsselskaber, der skovler penge ind, hvilket betyder, at trækket på koncernens pengekasse bliver aflastet. Så hverken GM og Ford, der begge har cirka 120 milliarder kroner i likvider, ikke er truet på det helt korte sigt.

Men med GM's aktuelle træk er der kun fire år til, at kassen er tom.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu