0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunder på vej til billigere telefonregninger

Myndighederne vil forbyde TDC at tvinge bredbåndskunder til også at have en fastnetsforbindelse, erfarer en avis. Det vil give private kunder store besparelser. TDC's konkurrenter jubler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dalsgaard Miriam
Foto: Dalsgaard Miriam

Telefonsnakken kan foregå via computerens forbindelse - men TDC kræver, at man stadig betaler for en fastnetslinje. - Foto: Miriam Dalsgaard

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Slut skal det være.

TDC skal stoppe med at kræve, at kunder, der køber en hurtig internetforbindelse, også betaler abonnement for en fastnetsforbindelse til stuetelefonen.

Det ekstra køb betyder nemlig, at kunderne ikke har nogen særlig motivation til at skifte til billigere IP-telefoni, der udelukkende foregår via computerstikket. Samt at kunderne betaler f.eks. 119 kroner om måneden for en vare, de ikke bruger.

Målet er effektiv konkurrence
At IT- og Telestyrelsen vil stikke en kæp i hjulet for, at Danmarks største teleselskab binder sit bredbånds- og fastnetsprodukt sammen, erfares af Morgenavisen Jyllands-Posten. TDC har dog ikke bekræftet oplysningen. Det har IT- og Telestyrelsen heller ikke, men fra videnskabsminister Helge Sander forlyder det, at man ser på sagen:

»Min målsætning er mere effektiv og lige konkurrence. Jeg vil ikke komme med holdninger til et eventuelt indgreb, før jeg har set anbefalingerne fra IT- og Telestyrelsen. Det vil være uklogt. Men det er klart, at er der en ulighed, så har vi en opgave, der skal løses«, siger ministeren til Morgenavisen Jyllands-Posten.

»En kobberskat«
TDC's konkurrenter på bredbånds- og nettelefoniområdet jubler ved udsigten til et indgreb. De oplever, at nye bredbåndskunder ryger i svinget, når kunderne opdager, at de ikke kan slippe for fastnetsabonnementet.

»Vi kalder TDC's praksis en kobberskat«, siger markedsdirektør Thomas Nistrup, Tele2.

Soven i timen
Den uafhængige teleanalytiker Torben Rune, Netplan, mener, at det er på høje tid, at myndighederne griber ind over for TDC's salgspolitik.

»Det her er ikke TDC's skyld. De tjener på det, de har lov til. Men Telestyrelsen og lovgiverne har sovet i timet og ikke taget slagsmålet med TDC om en mere fair konkurrencesituation«, siger Torben Rune til Politiken.dk.

Rune mener, at et indgreb vil føre til mere konkurrence og billigere bredbåndsforbindelse. Noget, der er stærkt brug for, da de danske netforbindelse er blandt de dyreste i Europa.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere