0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ansatte vil have oplevelser

Mordgåder, detektivlege og tyrolerfester. Landets virksomheder betaler gerne for farverig underholdning, når de ansatte skal feste. Og eventmagerne har kronede dage.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Midgaard Event gør klar til at underholde ved en julefest. Det sker med et rollespil, hvor gæsterne skal opklare det uhyggelige mord på baron Bartholdys kone, Leonora Ivory. Foto: Thomas Borberg

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Julefrokosten er gledet ned, og forude venter vinterens og forårets firmafester. Og de bliver ikke kedelige.

Vi skal løse mordgåder, finde forsvundne direktører og jodle ved tyrolerfesten, fortæller arrangørerne af disse begivenheder eller events, som de kaldes.

Noget nyt
»Medarbejdere vil forføres og forkæles. De vil opleve noget nyt, de kan snakke om resten af livet«, siger direktør i PB Action Event Peter Bindner.

Firmaet har de seneste ti år mangedoblet omsætningen, og efterspørgslen er enorm, siger han.

Samme melding kommer fra direktør i Midgaard Events, Kristian Worm. I år har firmaet haft en stigning på 40 procent i antallet af arrangementer.

Unikke oplevelser
Ifølge fremtidsforskeren Martin Kruse fra Instituttet for Fremtidsforskning er der tale om en generel tendens.

»Det gælder om at få fyldt dit CV op med personlige oplevelser, og her kan din arbejdsplads deltage. Vi skal kunne pege på nogle unikke oplevelser, når det er slut«, lyder hans vurdering.

For virksomhederne er pengene til de købte oplevelser angiveligt givet godt ud, selv om kuvertprisen kan nærme sig 3.000 kroner.

Teleselskabet TDC, forsikringsselskabet Alm. Brand og it-virksomheden CSC taler om øget fællesskab, motivation og produktivitet hos medarbejderne.

Vores image udadtil
Medicinalfirmaet Novo Nordisk har sågar ansat en fuldtidseventmager, Anette Hougs:

»Det gælder også vores image udadtil. Vi vil gerne signalere, at vi gør noget for vores ansatte, så vi kan få og fastholde det bedste personale«.

Også det offentlige køber events for at øge sammenholdet. I samarbejde med et eventbureau arrangerede Århus Politi sidste år en mexicanerfest, hvor betjentene var udklædt med falske sorte overskæg og sombreroer, fortæller tillidsmand Claus Hartmann.

Pas på grænsen
Forsker Martin Kruse advarer om, at de mange tiltag kan tage overhånd. Ikke alle kan lide at være udklædt eller løse indviklede mordgåder:

»Man kan udfordre grænser. Men man skal ikke overskride dem, og man skal undgå at presse folk«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce