0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fup med udsalgspriser skal stoppes

Elektronikbranchen vil stoppe ulovlig markedsføring. Det sker, efter at en række elektonikbutikker er blevet beskyldt for udsalgsfup.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det skal være slut med, at Elgiganten, Fona og andre elektronikbutikker kaster om sig med tomme løfter om store besparelser.

Det mener Brancheorganisationen Forbrugerelektronik (BFE), der er bekymret over det stigende antal sager, hvor forbrugeren føler sig snydt.

»Der sker alt for mange overtrædelser af markedsføringsloven, når virksomhederne konkurrerer om kunderne. Det vil vi forhindre ved at tage sagerne op i branchens reklameudvalg«, siger Allan Bugge, direktør i BFE.

Truer med stævning
I første omgang vil branchen påtale problemet over for virksomheden. Hvis ord ikke nytter, overgår sagen til Forbrugerombudsmanden. I værste fald vil branchen stævne de butikker, der ikke makker ret.

Elgiganten er en af de forretninger, der trækker overskrifter i aviserne for sin aggressive markedsføring.

Politikens julepatrulje har sammenlignet kædens priser før og under det udsalg, der begyndte mandag. Stik imod hvad forbrugeren forventer, er der flere eksempler på, at prisen før udsalget er lavere end prisen i tilbudsavisen. Desuden har enkelte varer en kunstig høj førpris, mens andre »udsalgsvarer« står til samme pris som før udsalget.

Ofte uenighed
Allan Bugge ønsker ikke at kommentere Elgigantens markedsføring. Men tal fra Forbrugerklagenævnet viser, at køber og sælger ofte bliver uenige om en handel.

I 2002 klagede 695 personer til nævnet over køb af kameraer, fjernsyn og anden elektronik. Tallet steg sidste år til 987. Dermed udgør elektronik en sjettedel af sagerne.

Eksperter i forbrugerforhold og Forbrugerrådet vurderer, at Elgiganten bryder markedsføringsloven i sin tilbudsavis. Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet, siger, at butikker, der overtræder loven, skal mødes med sanktioner.

»Vi skal ikke acceptere, at store butikskæder med mange kunder opfører sig forkert. Elgiganten skal betale penge tilbage til kunder, der er blevet snydt, men samtidig bør kæden få en bøde for vildledende markedsføring«, siger Anette Høyrup, der vil bede Forbrugerombudsmanden tage sagen op.

Udsalg har ændret sig
Anna Lund Jepsen, ekspert i Forbrugerforhold på Syddansk Universitet, siger, at begrebet udsalg har ændret sig de senere år. Tidligere holdt butikkerne udsalg to gange om året og solgte ud af restvarerne til en favorabel pris. Nu lander en stak tilbudsaviser i entréen hver eneste uge.

»Det gør det svært for forbrugeren at gennemskue, om man ret faktisk sparer penge«, siger Anna Lund Jepsen.

Hos Elgiganten undskylder direktør Jesper Boysen sig med, at den omtalte tilbudsavis gik i trykken for fire uger siden. Derfor kan der være eksempler på, at priserne før udsalget var lavere end i tilbudsavisen.

Men forbrugerne vælger jo at handle ud fra tilbuddene i din avis. Hvordan vil du så sikre, at de ikke kommer til at betale overpris, når de står i butikken?

»Vi kan ikke på forhånd vide, hvordan priserne udvikler sig i løbet af en måned. Men hvis forbrugerne kommer ned i butikken nu, så kan de købe de omtalte varer fra tilbudsavisen til en endnu lavere pris. Det vil jeg godt garantere«.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere