0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tysk supermarked dropper mærkning af kunderne

En stor tysk supermarkedskæde dropper en ny form for elektronisk mærkning placeret i kundernes loyalitetskort. Placeringen af de radiokommunikerende mærker i kundernes pengepunge medførte demonstrationer.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den tyske supermarkedskæde Metro Group har droppet at placere radiokommunikerende chips i sine kunders loyalitetskort og erstatter allerede uddelte kort. Det sker efter protester fra forbrugergrupper, der bekæmper overvågning.

Den intelligente mærkning kaldes Rfid (Radio frequency identification). De bittesmå chips er som forsøg hos Metro Group placeret under prismærket på smøreosten, shampooflasken og bananklasen - samt i kundernes loyalitetskort. Det er sket siden april sidste år, oplyser internationale medier.

Hvad køber kunden
Rfid-mærkerne kommunikerer trådløst med supermarkedets systemer, hvilket giver unikke muligheder for at følge en kundes tur rundt i supermarkedet og få et helt præcist indblik i, hvilke varer, der finder vej til kundens indkøbsvogn. Samtidig giver mærkningen supermarkedet overblik over, hvilke varer, der befinder sig på lager og hvilke, der befinder sig i lastbiler på vej frem.

Men mulighederne for et detaljeret overblik over kundernes adfærd vækker også kritik.

»Forbrugerne fortæller virksomheder som Metro, Procter & Gamble og Gillette, at de ikke vil tolerere at blive spioneret mod gennem produkter«, siger Katherine Albrecht fra den amerikanske forbrugergruppe Caspian til den britiske it-nyhedstjeneste The Register.

Fortsat mærkning af varerne
Oplysningerne om, at Metro Group havde placeret Rfid-mærker i kundernes loyalitetskort medførte i lørdags en lille demonstration foran Metro Groups supermarked i Rheinberg. På den baggrund har Metro Group nu meddelt, at man vil erstatte 10.000 loyalitetskort med kort, der ikke radiokommunikerer.

Metro Group fortsætter som planlagt med at placere Rfid-mærker på sine varer, skriver Associated Press.

Danske supermarkeder har hidtil været tilbageholdende med konkrete planer om at indføre Rfid-mærker. Systemerne er fortsat for dyre, har supermarkederne påpeget.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere