0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB: Problemet er perron-højden

Det er ikke længden på de dyre, nye IC-4-tog, der giver DSB problemer. Det er højden på perronerne på Hovedbanegården. Perronerne vil blive sænket, siger en DSB-underdirektør, der ikke præcist kan sige, hvad sænkningen vil koste.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Baaner Rasmus
Foto: Baaner Rasmus
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ikke perronernes længde, der plager DSB, men derimod højden.

Det siger underdirektør Ove Dahl Kristensen, DSB, i en kommentar til en artikel i Berlingske Tidende.

Længden er ikke noget problem
I artiklen hedder det, at blandt andet de nye perroner på Østerport i København skulle være for korte, når DSB sætter fire af de kommende IC4-togsæt sammen.

»Nu er det sådan, at IC4 ikke skal køre fra Østerport, men dørene er ikke i togets ender, så det kan godt lade sig gøre at køre med fire togsæt, selv om perronerne ikke er helt lange nok«, siger Ove Dahl Kristensen til Ritzau.

Perroner på hovedbanegården for høje
Allerede i dag kører DSB med tog, der rager uden for perronenderne, når fem IC3-togsæt er koblet sammen.

»Det er langt værre, at perronerne på hovedbanegården er for høje i forhold til vores tog med lavgulve. Vi er i gang med et projekt, der går ud på at sænke de to midterste af fjerntrafikkens fire perroner, så de passer i højden til tog med lavgulvssektioner«, siger Ove Dahl Kristensen.

Fordyrer renovering
Projekt perronsænkning er koblet sammen med en større renovering af hovedbanegårdens tagkonstruktion og forlængelse af perronerne ind under banegårdshallen.

»Samlet løber de tre projekter op i cirka 400 millioner kroner«, siger Ove Dahl Kristensen.

Øresundstogene med lavgulve vil også få glæde af lavere perroner på hovedbanegården, da de skal køre fra de sammen perroner, som DSB's nye intercity- og lyntog-IC4.

Det fysiske arbejde med de tre projekter på hovedbanegården begynder formentlig om et års tid.

/ritzau/

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere