0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vrede mod Arla flytter kunder

Supermarkederne melder om et fortsat boom i salget af mælk fra små økologiske mejerier. Hos Arla kan man imidlertid ikke mærke en tilsvarende nedgang.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hos Superbest i Helsinge er halvdelen af den økologiske mælk, butikken sælger i dag, fra det lille mejeri Øllingegaard. Arkivfoto: Morten Langkilde

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forbrugernes utilfredshed med mælkegiganten Arla vil ikke forsvinde. Siden Arla i november sidste år blev beskyldt for at tryne sine små konkurrenter, har forbrugerne vist deres støtte til de små økologiske mejerier ved at købe deres mælk i hidtil usete mængder.

»Der er tale om en meget markant forbrugerreaktion«, siger informationschef i Coop Danmark Jens Juul Nielsen. De 200 Kvickly-, SuperBrugsen- og Irmabutikker, der sælger mælk fra det lille mejeri Thiese, taler ligefrem om et salgsboom, fortæller Jens Juul Nielsen.

Sælger mere Øllingegaard end Arla
Hos supermarkedskæden ISO, er salgsfremgangen så markant, at butikkerne i dag sælger mere mælk fra Øllingegaard end fra Arla.

Derimod kan Dansk Supermarked, der blandt andet står bag Bilka, Netto og Føtex, ikke melde om nogen salgsfremgang af økologisk mælk fra mindre mejerier som Thiese og Øllingegaard. I disse butikker har forbrugerne nemlig som udgangspunkt ikke mulighed for at købe andet end Arla-mælk. Og det er dumt, mener Klaus G. Grunnet, ekspert i forbrugeradfærd og professor på Århus Handelshøjskole.

»Disse butikker burde også følge forbrugernes behov for at kunne købe alternative varer. Normalt plejer forbrugerreaktioner at gå over igen, men denne gang virker det som om, at forbrugsmønstret har bidt sig fast. Måske fordi kritikken har være så vedvarende«, siger Grunnet.

Arla kan ikke mærke nedgang
Hos Arla siger pressechef Louis Illum Honoré, at mælkegiganten ikke kan mærke en nedgang i sine salgstal. Det, tror han, skyldes, at de små mejerier sælger meget lidt mælk i forhold til Arla. Derudover har Arla ikke kunnet mærke, at det samlede salg af mælk er steget.

Arla-ledelsen mødes torsdag med økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K). Her skal Arla Foods forklare, hvad selskabet vil komme med for at imødegå den skarpe kritik.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere