0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Astrup lægger afstand til ulovlig markedsføring

Ernæringsrådets afgående formand, Arne Astrup, lægger nu afstand til det firma, som netop har lanceret slankeproduktet Speasy - et slankemiddel, som Arne Astrup selv har været med til at udvikle.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Ernæringsrådets afgående formand, Arne Astrup, lægger nu afstand til det firma, som netop har lanceret slankeproduktet Speasy - et slankemiddel, som Arne Astrup selv har været med til at udvikle.

Det sker efter, at ernæringseksperten og hans partner Jan Renneberg fra firmaet NutriCare i dag fik en advarsel af Fødevareregion Nordsjælland og besked om at ændre reklamen for produktet.

ulovlig og misvisende reklame
I reklamen hævder NutriCare blandt andet, at en række deltagere i en undersøgelse »typisk tabte sig 5 til 12 kilo i løbet af de otte uger, de var på Speasykur«, hvilket er en klar overskridelse af loven om markedsføring af slankeprodukter.

Det er ulovligt og misvisende at angive hastighed og størrelsen af et vægttab.

vil ikke legitimere cowboymetoder
»Det er klart, at jeg ikke kan leve med at blive kædet sammen med den form for markedsføring. Jeg har brugt de seneste 10 år af mit liv på at skabe ordnede forhold i helsekostindustrien, og det kunne lige passe, at jeg så nu er med til at legitimere de samme cowboymetoder - det vil jeg under ingen omstændigheder være med til«, siger Arne Astrup til Ritzau.

Han har derfor taget kontakt til NutriCare for at få dem til at rette op på forholdene.

Lige til stregen
Firmaets direktør, Jan Renneberg, ser dog ikke de store problemer:

»Vi er gået helt til stregen, men jeg mener ikke, at vi er gået over den. Hvis du prøver at se, hvordan de andre aktører på slankemarkedet markedsfører sig, må du give mig ret i, at det vi gør i hvert fald ikke er værre«, siger Jan Renneberg til Politiken.

Politiken.dk

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere