0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bedre miljø- og sikkerhedskontrol af lastbiler i EU

Et nyt EU-direktiv om kontrol af lastbiler betyder, at det fremover bliver muligt at sammenligne standarden af de tunge køretøjer landene imellem.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Et nyt EU-direktiv om kontrol af lastbiler betyder, at det fremover bliver muligt at sammenligne standarden af de tunge køretøjer landene imellem.

Hidtil har der ikke været en fælleseuropæisk statistik, der viser, hvor gode eller dårlige de enkelte landes lastbiler er sikkerhedsmæssigt, eller om de forurener meget.

Ingen ændring af praksis i Danmark
I Danmark vil direktivet ikke ændre praksis.

Statens Bilinspektion har i samarbejde med færdselspolitiet igennem adskillige år lavet cirka 2.000 stikprøvekontroller om året af lastbiler ud over de årlige, lovpligtige bilsyn, siger fagchef O. V. Jørgensen, Statens Bilinspektion.

»De første indberetninger ifølge direktivet skal ske ved udgangen af 2004, og den fælleseuropæiske statistik vil derefter kunne af- eller bekræfte myter om sikkerhedsstandarden på de store køretøjer i EU-landene«, siger O. V. Jørgensen til Ritzau.

Omfatter udenlandske lastvogne
Direktivet slår desuden fast, at vejkantkontrollen også skal omfatte udenlandske køretøjer. Målet for kontrollen er først og fremmest at sikre, at bremser og udstødning overholder kravene.

»Selv om de tunge køretøjer skal synes hvert år, kan en intensivt udnyttet lastbil, der kører 300.000 til 400.000 km om året, nemt få sikkerhedsmæssige problemer, hvis tjek og vedligehold ikke bliver udført regelmæssigt«, siger O. V. Jørgensen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere