0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tyskere tager afstand fra dansk køb af Scandlines

Det danske trafikministeriums meddelelse om, at ministeriet ønsker at købe Tysklands andel af aktierne i Scandlines møder kraftig kritik i Tyskland.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det danske trafikministeriums meddelelse om, at ministeriet ønsker at købe Tysklands andel af aktierne i Scandlines møder kraftig kritik i Tyskland. Det tyske Deutche Bahn, som ejer den anden halvdel af aktierne, vil ikke sælge til Danmark for enhver pris.

»Deutsche Bahn har med stor ubehag modtaget den offentlige udtalelse om, at de danske ejere ønsker at overtage den tyske andel«, skriver Deutsche Bahn i dag i en pressemeddelelse.

Bestyrelse: Deutsche Bahn lader sig ikke presse
Den klare udmelding bliver bakket op af selskabets bestyrelsesformand, Hertmut Mehdorn, som understreger, at selvom det er muligt, at Deutsche Bahn vælger at sælge sin andel til det danske trafikministerium, vil det kun ske, hvis både prisen og aftalen er i orden - og at den slags slet ikke er blevet diskutteret endnu.

»Deutsche Bahn har fra begyndelsen foretrukket en ny selskabsstruktur med ny ledelse og klare regler. Men det er også tænkeligt, at Deutsche Bahn eller det danske trafikministerium overtager alle dele«, siger Hartmut Mehdorn ifølge Ritzau og understreger:

»Deutsche Bahn lader sig ikke gennem offentlige kommentarer
sætte under pres«.

Tysk arbejdsløshed sætter pres på ejerskab
Uenigheden mellem de to parter har betydet, at en eventuel handel er blevet udskudt til februar 2003.

Et af de største problemer ved handlen er frygten for, at et danskejet rederi vil koste tyske arbejdspladsen - en udsigt det arbejdsløshedsplagede Tyskland ikke bryder sig om.

Hvis det danske trafikministerium overtager Scandlines, vil det uden tvivl blive med et tysk krav om sikring af tyske arbejdspladser.

Politiken.dk

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere