0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Minister: Jernbanetilsynet har ansvaret for sikkerheden i metro

Jernbanetilsynet åbner for en mulig dispensation, hvis Ørestadsselskabet gennem nogle "midlertidige foranstaltninger" i en kort periode kan garantere for sikkerheden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kåre Viemose,,,Politiken
Foto: Kåre Viemose,,,Politiken
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Trafikminister Flemming Hansen (K) lader det være op til Jernbanetilsynet at bestemme, hvad der skal få den københavnske metro på skinner.

Ministerens udmelding kommer, efter at Jernbanetilsynet forudser, at det bliver umuligt at få den fulde sikkerhedsgodkendelse af metroen på plads før den planlagte åbning den 19. oktober.

Hansen: Jernbanetilsynet har ansvaret
Problemet har fået tilsynet til at åbne for en dispensation, hvis Ørestadsselskabet gennem nogle 'midlertidige foranstaltninge' i en kort periode kan garantere for sikkerheden.

»Jeg vil understrege, at den sikkerhedsmæssige godkendelse af metroen alene beror på Jernbanetilsynets vurdering. Jeg har fuld tillid til, at Jernbanetilsynet kan vurdere, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at metroen kan bringes i drift«, siger trafikministeren.

'Manuel overvågning'
Et af problemerne er, at det sikkerhedssystem, der skal stoppe metrotogene, hvis en person falder ned på skinnerne, ikke fungerer 100 procent.

Her kunne en midlertidig foranstaltning ifølge Jernbanetilsynet være at placere en række ansatte på perronerne, som kan overvåge situationen manuelt, hvis ikke teknikken fungerer 100 procent.

SF: Katastrofalt
SF kalder det katastrofalt at give metroen dispensation fra sikkerhedsreglerne.

Partiets trafikordfører, Margrete Auken, mener, at det er uansvarligt, hvis metroen kører med mennesker, når den ikke er sikkerhedsgodkendt.

»Hvis Jernbanetilsynet accepterer en dispensation, må kravet være, at metroen kører uden passagerer«, siger hun.

/ritzau/

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere