0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fronterne er trukket hårdt op i smørkrig

Tirsdag mødes Mejeriforeningen og Fanø Mejeri i fogedretten.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Fronterne er trukket hårdt op, når Mejeriforeningen og det lille Fanø Mejeri tirsdag mødes i fogedretten i Esbjerg i en strid om retten til at anvende kvalitetsvaremærket Lurpak.

Smørkrigen handler om, at Mejeriforeningen vil forbyde Fanø Mejeri at sælge smør under varemærket Lurpak, hvis Fanø-mejeriet ikke vil bidrage til markedsføringen af Lurpak-mærket.

Prisen er ifølge Mejeriforeningen, der ejer Lurpak-mærket, en afgift på tre kroner per kg produceret smør. Det vil betyde en afgift på 4,5 millioner kroner årligt for Fanø Mejeri.

Fanø Mejeris begrundelse for ikke at ville betale det krævede beløb er blandt andet, at pengene går til at markedsføre Lurpak-smør på det internationale marked, hvor Arla Foods er den altdominerende eksportør.

Fanø Mejeris eksport på 1500 tons smør årligt sælges derimod udelukkende i Libanon.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere