0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dobbelt så mange cykler som biler i verden

Trods forudsigelser om det modsatte har bilerne ikke formået at udkonkurrere cyklen som transportmiddel.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Trods forudsigelser om det modsatte har bilerne ikke formået at udkonkurrere cyklen som transportmiddel. Faktisk produceres der nu mere end dobbelt så mange cykler som biler på verdensplan, viser en ny opgørelse fra det amerikanske Earth Policy Institute.

Efter et mindre fald i midten af 1990'erne er cykelproduktionen igen i hastig vækst. I 2000 steg produktionen af cykler på verdensplan til 101 millioner, mens der samme år blev produceret 41 millioner biler. I det seneste tiår blev der i alt solgt knap en milliard cykler over hele verden mod små 400 millioner biler.

Ikke overraskende er Kina verdens største cykelproducent med en årlig produktion på over 50 millioner cykler, efterfulgt af Indien med cirka 11 millioner. Earth Policy Institut hæfter sig imidlertid især ved cyklernes popularitet i de nordeuropæiske byer.

I Sverige foregår næsten 10 procent af transporten i byområder på cykel, der dermed tegner sig for en lige så stor andel som de offentlige transportmidler. Bilerne tegner sig for 36 procent af turene, mens resten foregår til fods. I den svenske hovedstad Stockholm er biltrafikken faldende.

I Holland foregår op mod halvdelen af al trafik i nogle byer på cykler. Og i København pendler en tredjedel af indbyggerne til og fra arbejde på cykel.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere