0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

30 mio. spildt på S-togs-plan

De nu skrinlagte planer om at forlænge S-banen til Roskilde har kostet Banestyrelsen mere end 30 millioner kroner.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
frandsen, finn
Foto: frandsen, finn

Foto: Finn Frandsen

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De nu skrinlagte planer om at forlænge S-banen til Roskilde har kostet Banestyrelsen mere end 30 millioner kroner. Helt præcist har styrelsen brugt 29,6 millioner kroner frem til udgangen af april. Med et endnu ikke opgjort beløb i maj runder regningen 30 millioner kroner.

Pengene er gået til rådgivere og undersøgelser af for eksempel støjforhold, miljøredegørelser, indhentning af tilbud på anlægsopgaver og offentlige høringer. Hele forlængelsen af S-banen til Roskilde skulle efter planerne have kostet én milliard kroner.

Et godt projekt
I Banestyrelsen fastholder divisionschef Ulrik Winge, at forlængelsen af S- banen var »et godt projekt«.

»Med S-tog til Roskilde kunne man opnå nye direkte rejserelationer, hvilket erfaringsmæssigt er meget attraktivt. For eksempel ville der blive gode direkte relationer mellem Roskilde og Taastrup, Albertlund og ikke mindst Glostrup, hvor der ligger store arbejdspladser. Der ville også blive direkte tog mellem Trekroner ved RUC og de store S-togs-stationer«, siger Ulrik Winge.

Trafikminister Flemming Hansen (K) valgte i onsdags efter samråd med forligspartierne, Socialdemokratiet, de radikale, Venstre og konservative, at droppe forlængelsen af S-togs-linjen til Roskilde, fordi DSB i løbet af pinsen orienterede ministeriet om en markant prisstigning på de 12 to-strøms S-tog, der skulle betjene strækningen. Prisen vil blive op mod 300 millioner kroner i stedet for forventet 150 millioner kroner, samtidig med at leverandøren ikke kunne garantere, at togene ville fungere rent teknisk

I Banestyrelsen er det oplysninger, som undrer. Her peger man på, at der kører to-strømstog mange steder i verden for eksempel i Paris.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere