0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den københavnske metro bliver dyrere og dyrere

Ansaldo kræver 350 mio. kr.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den københavnske metro risikerer at blive yderligere fordyret. Den italienske togleverandør Ansaldo kræver 350 mio. kr. ekstra af Ørestadsselskabet i voldgiftsretten.

Selskabet vil dels have dækket udgifter til flere forsinkelser af projektet, dels kompensation, fordi en stigende dollarkurs har overhalet en tidligere aftale om forkøbsret til forskelligt materiel.

Det bekræfter Ørestadsselskabets kommunikationsdirektør Bo Dybkjær torsdag aften til radioprogrammet Orientering på DR's P1.

Oven i mia.-krav
Kravet kommer oven i et krav på over to mia. kr. fra entreprenør-konsortiet Comet til Ørestadsselskabet.

Comet har hidtil fået 575 mio. kr. ekstra som kompensation for en række forsinkelser.

»Inden for de kommende måneder håber vi, at vi kan nå et resultat, som alle kan leve med«, siger Comets ordførende direktør Jørgen Spliid til Orientering.

I foråret skal Comet og Ørestadsselskabet forhandle for at undgå, at dette krav også ender i voldgiftsretten.

Skøn ét: 48 pct. dyrere
Ørestadsselskabet skønner i et nyligt notat om metroens økonomi, at budgettet foreløbig er overskredet med 48 pct.

Beregningen bygger på tal fra 1996, som sammenlignes med budgettet nu - før milliardkravet er afgjort, påpeger Orientering.

Skøn to: 138 pct. dyrere
Professor Bent Flyvbjerg fra Aalborg Universitet mener derimod, at budgettet mindst er steget med 138 pct.

Dermed er metroen blevet mere end dobbelt så dyr, som da Folketinget vedtog projektet for ti år siden.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere