0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fjernbusser vil tage kunder fra DSB

Overvejer selv muligheden for at drive fjernbusser som et supplement til togene.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

DSB kommer til at miste både kunder og penge, hvis fjernbusmarkedet gives frit, sådan som regeringen lægger op til. Men DSB vil give politikerne kamp til stregen og overvejer selv muligheden for at drive fjernbusser som et supplement til togene, oplyser DSB's direktør for tog, Bjørn Wahlsten.

»Men det er klart, at det vil koste os kunder i et eller andet omfang, og vores overskud vil blive mindre. Hvor meget afhænger af det konkrete lovforslag. Men vi kigger på, hvad vi kan gøre for at tage konkurrencen op, og det kunne blandt andet være selv at drive fjernbusser som et supplement til togene«, siger Bjørn Wahlsten til Ritzau.

Danske Busvognmænd er skeptiske over for et totalt liberaliseret marked for fjernbusser i Danmark. Der er behov for visse retningslinier for buskørslen, ellers bliver det ikke til fordel for kunderne, siger formanden for Danske Busvognmænd, Steen Fris, til Ritzau.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere