0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Konkurrencestyrelse kulegraver færgeselskaber

Scandlines afviser, at rederiet har foretaget sig noget ulovligt.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Konkurrencestyrelsen er i gang med at undersøge store mængder papir fra en razzia 24. august mod færgeselskabet Easy Line og statsrederiet Scandlines, men Easy Lines direktør Tom Bringsværd tror ikke, undersøgelserne fører til nogen sag.

»Skal jeg være helt ærlig, tror jeg ikke, der kommer noget ud af det. Det, man burde gøre, er at se på hele Scandlines og ikke lede efter en eller to kontrakter. Så får man et billede af en bedrift, som stærkt misbruger sin dominerende stilling«, siger Tom Bringsværd.

Scandlines afviser, at rederiet har foretaget sig noget ulovligt, og Tom Bringsværd fastholder, at Easy Line ikke har fået penge under bordet for at lukke ruten mellem Danmark og Tyskland.

Da Scandlines sidste år indgik forlig og betalte erstatning til konkurrenten Easy Line på baggrund af en ulovlig rabataftale, forlangte Scandlines samtidig, at Easy Line skulle indstille sejladsen mellem Gedser og Rostock. Men beslutningen om at lukke ruten var taget på forhånd.

Lukningen ville give Scandlines monopol på færgefarten mellem Danmark og Tyskland. Scandlines har stort set monopol på de ruter, hvor rederiet nu sejler. Undtagelsen er Helsingør-Helsingborg, hvor HH-Ferries, som blev startet af skibsreder Per Henriksen, konkurrerer med det dansk-tyske statsrederi.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere