0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Razzia mod danske rederier

Målet var at afsløre ulovlige aftaler i strid med konkurrencereglerne.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Politiken lørdag: I går morges klokken ni slog en styrke på 20 mand fra Konkurrencestyrelsen til over for tre færgerederier - blandt andet dansk-tyske Scandlines i København og Stena Line i Frederikshavn. Målet var at afsløre ulovlige aftaler i strid med konkurrencereglerne - hvor selskaberne for at overleve i konkurrencen deler færgeruterne imellem sig.

»Vi har for ganske nylig fået oplysninger, der styrker vores mistanke om ulovlige aftaler, der opdeler markedet. Derfor besluttede vi at gennemføre en razzia«, siger Finn Lauritzen, direktør for Konkurrencestyrelsen.

Ifølge trafikforsker Uffe Jakobsen er det ikke overraskende, hvis der er tale om endnu en kartelsag.

»Blandt flyselskaber og færgerederier vil der altid være et incitament til at dele markedet. Sådan nogle aftaler laves overalt i Europa. Men de fleste er kloge nok til ikke at skrive det ned nogen steder. Det gør det sværere for myndighederne at bevise noget«, siger Uffe Jakobsen.

Både Scandlines og Stena Line afviser imidlertid, at der er lavet ulovlige aftaler.

»Vi har ingen direkte konkurrence med Scanlines, men det skyldes ikke, at vi har lavet nogen aftaler. Vi er kollegaer og samarbejder, ligesom vi gør med alle de andre rederier«, siger Geir Jansen, direktør for Stena Line Scandinavia. Heller ikke tillidsmændene fra Scandlines tror på, at der er belæg for mistanken.

Trafikpolitikerne på Christiansborg afventer resultatet af razziaen, inden de udtaler sig om den nye sag. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra trafikminister Jacob Buksti.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere