0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SAS og Maersk Air risikerer EU-bøde

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

SAS og Maersk Air risikerer onsdag at få en irettesættelse og en klækkelig bøde af EU-kommissionen, der har gransket de to flyselskabers samarbejde på flyruterne i Skandinavien. Kommissionen har blandt andet endevendt en aftale, som SAS og Maersk Air indgik i 1999, og som selskaberne anmeldte til EU-kommissionen.

Aftalen indebar, at Maersk Air standsede sine flyvninger på ruten København-Stockholm med det resultat, at SAS nu sidder på 90 procent af denne trafik.

Kommissionen har imidlertid angiveligt haft de to selskaber mistænkt for, at deres samarbejde har været mere omfattende, end Kommissionens embedsmænd var blevet informeret om - at selskaberne eventuelt har indgået en fredsaftale, som forhindrer, at Maersk Air åbner ruter, som SAS allerede beflyver, uden SAS´ samtykke.

Den slags aftaler er i strid med EU´s konkurrenceregler, der forbyder virksomheder at dele et marked mellem sig. Reglerne forbyder blandt andet også virksomheder, der har en dominerende stilling på et marked at udnytte deres dominans til at sikre sig yderligere fordele.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere