0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Maersk flysalg opvejede dyre dollar og brændstof

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmarks største privatejede flyselskab, Maersk Air, kom ud af 2000 med skindet på næsen ved at have en heldig hånd med salg af fly, der mere end kompenserede for store udgifter til brændstof og en høj dollarkurs. Overskuddet i moderselskabet Maersk Air A/S blev på 188 mio. kr. mod 34 mio. kr. i 1999.

Selskabet er moderselskab i Maersk Air Gruppen, der også tæller fragtflyselskabet Star Air, det britiske datterselskab Maersk Air Ltd., Cargo Center Copenhagen og de halvt ejede selskaber AS Estonian Air og Novia (bagage- og flyhåndtering).

Gruppens resultat var påvirket af ekstra omkostninger til brændstof, der var 200 mio. kr. større end året før. I alt beskæftiger Maersk Air Gruppen 2400 ansatte - heraf 1252 i Maersk Air og 473 i Maersk Air Ltd.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere