0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rygter om Mærsk-opkøb

Danmarks største virksomhed skal have kig på Hapag-Lloyd, der er verdens femtestørste containerrederi.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
BORBERG THOMAS
Foto: BORBERG THOMAS

Er Danmarks største virksomhed på vej til at blive endnu større? Rygterne siger, at Albert Mærsk på billedet her kan få selskab af 130 skibe fra rederiet Hapag-Lloyd. - Foto: Thomas Borberg

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Spekulationer om, at A. P. Møller-Mærsk vil købe den tyske konkurrent Hapag-Lloyd, har de seneste dage givet stigninger i aktiekursen for TUI, rederiets moderselskab.

Selv afviser Mærsk - helt som vanligt - at kommentere rygterne.

Det er kun et år siden, at Mærsk gabte over en stor mundfuld ved at købe det hollandske P&O Nedlloyd. Handlen øgede Mærsks flåde af containerskibe med 549, så det totale antal i dag er 800.

Klar til indkøb
Spekulationerne om et snarligt bud på Hapag-Lloyd, der råder over 130 skibe, får næring af, at Mærsks ledelse har erklæret sig parat til nye opkøb.

Men analytikere er delte i opfattelsen af, om Mærsk her og nu kan klare endnu et nyindkøb, eftersom samkørslen med P&O Nedlloyd ikke har været uden problemer.

Danske Bank erklærer dog over for Dagbladet Børsen, at det tyske rederi kunne være en god opkøbskandidat.

Rejser og rederi
Der kan dog i givet fald vise sig problemer med godkendelse fra konkurrecemyndighederne, fordi der ville blive tale om en gigant.

TUI, Hapag-Lloyds moderselskab, har også en stor rejsebureau-division, der blandt andet omfatter Startour.

Tidligere har selskabet slået fast, at det vil holde rederi- og rejseaktiviteterne sammen, skriver Børsen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere