0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ombudsmænd: Urimelige vilkår hos SAS og Maersk

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De skandinaviske forbrugerombudsmænd har i fællesskab bedt SAS og Maersk ændre på de vilkår, som selskabernes kunder er underlagt. Forbrugerombudsmændene fra Forbrugerstyrelsen i Danmark, Konsumentverket i Sverige og Forbrugerombudet i Norge finder en række vilkår så urimelige, at de har givet selskaberne en lille måned til at svare på kritikken. Ombudsmændene kræver bl.a., at passageren kan overdrage sin billet til en anden.

Samt at passageren kan få sine økonomiske tab dækket ved forsinkelse, og at han kan kræve SAS eller Maersk, selv om lufthavnen eller andre underleverandører er skyld i forsinkelsen.

Det skal også klart fremgår hvordan og i hvilken grad SAS og Maersk bruger forbrugernes personoplysninger.

Vilkårene fremgår af en standardaftale kaldet 'conditions of carriage', som regulerer selskabernes og passagerernes rettigheder og pligter ved f.eks. mistet bagage, mistet billet og forsinkelse.

»Det er vigtigt, at aftalevilkårene er rimelige og afbalancerede«, konstaterer forbrugerombudsmændene, der vil have svar inden 2. april 2001.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere