Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Vejsalt. I går ankom et skib med 7.000 ton salt til Hundested. Saltet, som bliver losset i dag og i morgen, er bestilt af firmaet Storkdal.
Foto: ASTRID DALUM

Vejsalt. I går ankom et skib med 7.000 ton salt til Hundested. Saltet, som bliver losset i dag og i morgen, er bestilt af firmaet Storkdal.

Økonomi

Saltmangel driver priserne op til det firedobbelte

De offentlige storkunder får først, og derfor må private betale overpriser.

Økonomi

Private virksomheder må betale helt op til fire-fem gange normalprisen på vejsalt lige nu.

Det skyldes, at vinteren er startet så tidligt, at lagrene for længst er tømt, og hos de store leverandører er det de offentlige storkunder som kommunerne og Vejdirektoratet, der står forrest i køen.

Dermed må de private virksomheder, som har kontrakter på saltning rundt omkring i landet, nogle gange betale voldsomme overpriser for saltet.

»Lige nu sørger vi først og fremmest for, at kommunerne og Vejdirektoratet har salt, og når de har nok på lager - hvad de bestemt ikke har lige nu - kommer næste led i rækken. Det er sådan, vi prioriterer lige nu«, siger regional markedschef hos Brøste A/S Per Nygaard, som er en af landets største saltleverandører.

Over fire gange normalprisen Dermed må firmaer som anlægsgartnervirksomheden LK Gruppen, der salter for blandt andet Rigshospitalet og sygehusene i Helsinge, Hillerød og Frederikssund, vende sig mod andre udbydere for at få friske forsyninger.

Et ton løst vejsalt koster normalt 450 kroner. Men i december måtte LK Gruppen betale 2.000 kroner tonnet for salt, som blev kørt op fra Sortehavet på lastbiler.

Sidste vinter, som også var streng, kom prisen op på hele 2.450 kroner per ton.

»De, der sidder og sælger salt, må tjene rigtigt gode penge. Jeg tror, de udnytter situationen, for jeg tvivler på, at de giver mere for salten«, siger direktør hos LK Gruppen Lars Knudsen.

Taler med mange sure kunder
LK Gruppen A/S havde egentlig option på cirka 500 ton hos saltleverandøren Brøste, men herfra lyder beskeden lige nu, at man ikke ved, hvornår der er salt til private kunder igen.

Brøste erkender, at virksomheden sorterer i kunderne efter et hjemmelavet princip, selv om de i princippet har lige god ret til saltet.

»Det er noget, vi selv gør - der er ikke som sådan nogen, der beder os om det. Vi prioriterer, som vi gør, for hvis det overordnede vejnet ikke fungerer, er der intet, der fungerer«, siger Per Nygaard hos Brøste A/S.

»Jeg snakker dagligt med folk, som passer sygehusområder eller jernbanestationer, som siger, at det altsammen er vigtigt. Og ja, vi ved ikke, hvad de enkelte bruger saltet til - til gengæld ved vi, hvad kommunerne og Vejdirektoratet står for«, siger han.

7.000 ton vejsalt ankommet til Hundested
Og så længe storleverandører som Brøste A/S ikke kan love noget, må LK Gruppen og andre, som er afhængige af salt, finde nye leverandører.

I disse dage er det snerydningsvirksomheden Storkedal, som har fået fingre i 7.000 tons salt, som i går ankom med skib til Hundested Havn.

Storkedal vil ikke fortælle præcis, hvor saltet kommer fra ud over, at der er tale om havsalt fra Spanien. Det er anden gang, Storkedal får sejlet en ladning ind denne vinter.

Firmaet havde selv brug for salt og kunne ikke skaffe det. Nu importerer de i stedet nok til, at de kan sælge af det.

LK Gruppens pris ender med at blive 900 kroner tonnet, eller omkring det dobbelte af normalprisen.

Lykkeriddere driver prisen op
Regional markedschef hos Brøste A/S, Per Nygaard, peger på, at de pumpede saltpriser i længden går ud over alle.

Virksomheder som Storkedal, som selv har brug for saltet er en ting, men der er også deciderede spekulanter, som kun er på markedet nu, hvor der er vareknaphed.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der er masser af lykkeriddere derude lige nu, som køber og trader salt fra Middelhavsområdet, for eksempel Spanien og Egypten«, siger han.

»Det bliver solgt til helt formidable priser. Det kan sådan nogen lykkeriddere godt tillade sig, i modsætning til mig, for jeg skal også være her til næste år«, siger Per Nygaard.

»Der kommer salt, og det er godt for landet, men problemet er, at det jokker prisen op ude i markedet, for mange af dem ved ikke, hvad de laver, og køber fragten og saltet for dyrt«, siger han.

Sydeuropæiske saltsælger skruer på prisen
Men uanset om det driver markedet op, er der ikke meget andet at gøre end at skaffe saltet, når man skal bruge det, understreger Storkedals ejer Thomas Clausen.

Han er enig med Brøste A/S i, at saltsælgerne sydpå godt ved, at de sidder på en eftertragtet vare, hvilket driver hans profitmargin ned.

»Vores leverandør siger jo bare, at det her prisen, og ellers gider han ikke sælge det. Han spekulerer jo i, at når hele Europa ligger hvid hen, kan han godt have is i maven«, siger Thomas Clausen.

Samtidig er det dyrt at få sejlet saltet op i de relativt små mængder, som selskabet henter ad gangen.

Får dækket omkostninger - og lidt til

Til gengæld går det hurtigt med at få sejlet salt op fra Spanien, sammenlignet med store selskaber som Brøste, som sejler det ind på store skibe, nogle gange fra den modsatte side af kloden.

»Jeg får dækket omkostningerne, og så får jeg selvfølgelig også noget for at stå her (på havnen i Hundested, hvor saltet er ved at blive losset, red.), det er klart«, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han tager dog kun et saltskib mere hjem denne vinter, for han vil ikke risikere at sidde på et større saltlager, når vinteren ebber ud.

»Når vi ikke kan være konkurencedygtige på et normalt marked, er der jo ikke et marked for vores salt, så snart de store aktører forstår at få bådene hjem«, siger Thomas Clausen.

Indtil videre har kommunerne og Vejdirektoratet brugt cirka 400.000 ton vejsalt denne vinter - i alt har de en lagerkapacitet på godt 100.000 ton af gangen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce