Træthed. Også de som sikrer flysikkerheden på jorden er for pressede.
Foto: FINN FRANDSEN

Træthed. Også de som sikrer flysikkerheden på jorden er for pressede.

Økonomi

Selv piloternes vagtplanlæggere er ved at segne af træthed

Ifølge HK er lufthavnenes folk på jorden ligeså trætte som piloterne

Økonomi

Også dem der laster flyene holder øje med passagererne, og sågar de som laver de pilotvagtplaner, som skal sikre at piloterne kan holde sig vågne, er ved at segne af træthed.

Det siger formanden for HK Luftfart Nicolas Fischer, som organiserer mange af de medarbejdere i danske lufthavne og flyindustrien på jorden, som indirekte står for en stor del af flysikkerheden.

SKRIV

»Vi oplever at alle - piloter, kabinepersonale og dem, som arbejder på jorden - skal fokusere hårdt på økonomien, og det kan vi jo godt forstå, for flyselskaberne er pressede«, siger Nicolas Fischer.

»Men når fokus ligger på økonomien, frygter vi, at man går på kompromis med sikkerheden. Branchen gør det ikke bevidst, men så må medarbejderne gøre opmærksom på det«, siger han.

Medarbejdere bør anmelde problemer
Af frygt for at den pressede situation kan ende med en flykatastrofe allerede i år, valgte HK i sin nytårshilsen direkte at opfordre medlemmerne til at sige stop, hvis de presses ud i noget uforsvarligt, eller i hvert fald sladre til interne eller eksterne whistleblower-ordninger (se hilsenen til højre, red.)

»Vi frygter, det går galt. Vi synes, det er fint nok, at der er fokus på økonomien. Men første fokus skal være flysikkerheden, og kan man ikke drive noget som er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, skal man hellere lukke«, siger han.

ANONYM PILOT

Han understreger, at hverken han eller medlemmer forventer, at arbejdspresset falder væsentligt.

»Men folk skal turde sige stop i de potentielt risikable situationer. Det er ikke, fordi vi vil skabe en storm i et glas vand, men fordi vi gerne vil undgå, at der sker noget utilsigtet, som kan betyde at mennesker afgår ved døden i utide, fordi et luftfartsselskab har været for presset«, siger Nicolas Fischer.

Lastning af farligt gods kan gå galt
Hans medlemmer står for eksempel for indtjekning og boarding, hvor de skal have nærværet til at holde øje med mistænkelige passagerer.

»Det er øjnene og nærværet, de forlader sig på, men hvis det skal gå så hurtigt, har man kun lige tid til at sende passagererne ud i flyet. Almindelig sund fornuft og overblikket lader sig ikke gøre på grund af tempoet. Så kan der ske ting lige for næsen af en, som man ikke opdager«, siger Nicolas Fischer.

Medlemmerne står også for at udfærdige de dokumenter, piloten skal have, så de ved hvad de har med ombord, for eksempel når det handler om kemikalier eller farligt gods.

»Farligt gods skal deklareres og pakkes rigtigt ind. Ellers kan det gå helt galt, for det er jo vigtigt, at piloterne ved, hvad det kan skyldes, hvis der for eksempel opstår brand eller en eksplosion«, siger Nicholas Fischer.

Hver anden pilot er faldet i søvn utilsigtet
HK Luftfart råber vagt i gevær efter at Politiken i dag har bragt flere artikler, hvor adskillige piloter fortæller om, hvordan de har været i næsten-flykatastrofer på grund af træthed.

De må flyve op til 15 timer om dagen og 60 timer om ugen, og af 575 adspurgte erhvervspiloter siger 50 procent, at de er faldet i søvn i cockpit uden at have aftale det med medpiloten.

Ifølge Nicholas Fischer er det dog ikke kun piloterne, som er ved at segne på grund af deres vagtplan. Også de, som laver piloternes vagtplaner, er ved at segne.

»Hvis de laver fejl og sætter en pilot til at arbejde 18 timer, eller ikke har ordentligt styr på et flybytte, kan det hurtigt ende i utilsigtede situationer. Det er ikke altid piloterne siger fra«, siger formanden.

Lavprisflyvning presser branchen

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De mange pressede luftfartsansatte skyldes blandt andet lavprisselskabernes økonomiske model, som bygger på at sænke omkostninger mest muligt.

Langt de fleste udgifter til flyvning som starttilladelse, standpladser og brændstof ligger fast - lønninger og arbejdstid er blandt de få steder, man kan justere.

ANONYM PILOT

Og konkurencen fra lavprisselskaber presser også de traditionelle flyselskabers priser og standard ned.

Politiken har forsøgt at få fat på transportordførere fra DF, V og K, for at høre deres holdning til pilottrætheden, men ingen af dem tager telefonen. Heller ikke transportministeren har været til at få i tale endnu.

Artikler med holdninger fra S og SF kan findes via links herunder.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce