Flysikkerhed. Trætte piloter mener selv, at de begår kritiske fejl. Piloterne her på billedet har ikke noget med udtalelserne at gøre.
Foto: FRANDSEN FINN

Flysikkerhed. Trætte piloter mener selv, at de begår kritiske fejl. Piloterne her på billedet har ikke noget med udtalelserne at gøre.

Økonomi

SF: Pilottræthed skal løses i EU

SF peger på, at en ændring af piloters hviletidsbestemmelser kun kan komme fra EU.

Økonomi

Der må rettes op på piloters arbejdsforhold hurtigst muligt.

Det siger SF's luftfartsordfører Jonas Dahl, efter at Politiken i dagens avis kan fortælle, at 43 procent af 575 adspurgte piloter siger, at deres træthed har været skyld i utilsigtede situationer.

Halvdelen siger, at de er kommet til at falde i søvn i cockpittet uden at have aftalt det med deres medpilot, og de forhold frygter SF-politikeren før eller siden vil udløse en flykatastrofe.

LÆS OGSÅ

»Det er ekstremt mange mennesker, det kan gå ud over. Det her er en problemstilling, vi er nødt til at tage meget alvorligt. Man kan sammenligne det med de kørehviletidsregler, vi har for buschauffører, som er relativt stramme«, siger Jonas Dahl.

»Der er de noget mere lempelige for piloter. Og marginen for fejl er altså noget mindre, når man er ved at lande eller lette et fly, end når man kører bus«, siger han.

Løsningen skal komme fra EU
Jonas Dahl understreger dog, at det ikke er en problemstilling, som kan løses i Danmark. Flyvetidsreglerne kommer fra EU, og det er der, problemet skal løses.

For laver man regler kun for danske flyselskaber, kan de ikke konkurrere.

»Jeg er overrasket over omfanget af pilottrætheden, men det er ikke første gang, der har været kritik af EU's regler på området. Vi bør fra dansk side tage det op i EU-regi for at få nogle fælleseuropæiske regler. Det er ikke noget, vi kan løse med danske regler«, siger Jonas Dahl, som vil bede SF's EU-parlamentsmedlemmer tage sagen op.

Problemet er, at lavprisselskabernes lobbyindsats har været for god i forhold til EU-apparatet - for eksempel har det store lavprisflyselskab Ryanair kunnet lægge voldsomt pres på den irske regering.

»Vi har ikke politisk formået at få lagt det pres, der skal til for at få trukket nogle restriktioner ned over hovedet på det her«, siger han.

Passagerer må betale mere

Men styr på det skal der, siger luftfartsordføreren, som også vil tage sagen op med transportministeren.

»Når der sidder et par hundrede mennesker i kabinen, har de jo også tillid til, at luftfartsselskabet og piloterne får en sikkert frem«, siger han.

Han understreger, at passagererne må være klar til at betale noget ekstra for billetten, hvis de vil have friske piloter.

SKRIV Lavprisselskabernes økonomiske model bygger blandt andet på at udnytte loven - som tillader arbejdsdage på 15 timer og arbejdsuger på 60 timer - fuldt ud. Og det presser også de traditionelle flyselskabers priser og standard ned.

Den eneste løsning er altså, at passagererne betaler, hvad flyvning koster.

»Det er voldsomt utrygt for passagererne, hvis piloterne falder i søvn under flyvningen. Derfor har flyselskaberne en stor forpligtelse til at sikre, at deres piloter er ordentligt udhvilede, når de møder på arbejde«, siger Jonas Dahl.

Politiken har forsøgt at få fat på transportordførere fra DF, V og K, for at høre deres holdning til pilottrætheden, men ingen af dem tager telefonen. Heller ikke transportministeren har været til at få i tale endnu.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce