Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flysikkerhed. Trætte piloter mener selv, at de begår kritiske fejl. Piloterne her på billedet har ikke noget med udtalelserne at gøre.
Foto: FRANDSEN FINN

Flysikkerhed. Trætte piloter mener selv, at de begår kritiske fejl. Piloterne her på billedet har ikke noget med udtalelserne at gøre.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF: Pilottræthed skal løses i EU

SF peger på, at en ændring af piloters hviletidsbestemmelser kun kan komme fra EU.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der må rettes op på piloters arbejdsforhold hurtigst muligt.

Det siger SF's luftfartsordfører Jonas Dahl, efter at Politiken i dagens avis kan fortælle, at 43 procent af 575 adspurgte piloter siger, at deres træthed har været skyld i utilsigtede situationer.

Halvdelen siger, at de er kommet til at falde i søvn i cockpittet uden at have aftalt det med deres medpilot, og de forhold frygter SF-politikeren før eller siden vil udløse en flykatastrofe.

LÆS OGSÅ

»Det er ekstremt mange mennesker, det kan gå ud over. Det her er en problemstilling, vi er nødt til at tage meget alvorligt. Man kan sammenligne det med de kørehviletidsregler, vi har for buschauffører, som er relativt stramme«, siger Jonas Dahl.

»Der er de noget mere lempelige for piloter. Og marginen for fejl er altså noget mindre, når man er ved at lande eller lette et fly, end når man kører bus«, siger han.

Løsningen skal komme fra EU
Jonas Dahl understreger dog, at det ikke er en problemstilling, som kan løses i Danmark. Flyvetidsreglerne kommer fra EU, og det er der, problemet skal løses.

For laver man regler kun for danske flyselskaber, kan de ikke konkurrere.

»Jeg er overrasket over omfanget af pilottrætheden, men det er ikke første gang, der har været kritik af EU's regler på området. Vi bør fra dansk side tage det op i EU-regi for at få nogle fælleseuropæiske regler. Det er ikke noget, vi kan løse med danske regler«, siger Jonas Dahl, som vil bede SF's EU-parlamentsmedlemmer tage sagen op.

Problemet er, at lavprisselskabernes lobbyindsats har været for god i forhold til EU-apparatet - for eksempel har det store lavprisflyselskab Ryanair kunnet lægge voldsomt pres på den irske regering.

»Vi har ikke politisk formået at få lagt det pres, der skal til for at få trukket nogle restriktioner ned over hovedet på det her«, siger han.

Passagerer må betale mere

Men styr på det skal der, siger luftfartsordføreren, som også vil tage sagen op med transportministeren.

»Når der sidder et par hundrede mennesker i kabinen, har de jo også tillid til, at luftfartsselskabet og piloterne får en sikkert frem«, siger han.

Han understreger, at passagererne må være klar til at betale noget ekstra for billetten, hvis de vil have friske piloter.

SKRIV Lavprisselskabernes økonomiske model bygger blandt andet på at udnytte loven - som tillader arbejdsdage på 15 timer og arbejdsuger på 60 timer - fuldt ud. Og det presser også de traditionelle flyselskabers priser og standard ned.

Den eneste løsning er altså, at passagererne betaler, hvad flyvning koster.

»Det er voldsomt utrygt for passagererne, hvis piloterne falder i søvn under flyvningen. Derfor har flyselskaberne en stor forpligtelse til at sikre, at deres piloter er ordentligt udhvilede, når de møder på arbejde«, siger Jonas Dahl.

Politiken har forsøgt at få fat på transportordførere fra DF, V og K, for at høre deres holdning til pilottrætheden, men ingen af dem tager telefonen. Heller ikke transportministeren har været til at få i tale endnu.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden