Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Borgerlige: Transportminister må tage pilottræthed op i EU

DF og Venstre er enige med S og SF. 60 timer om ugen for piloter er alt for meget.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der skal rettes op på problematikken med dødtrætte piloter.

Det siger DF og Venstre samstemmende efter, at politiken.dk dagen igennem har fokuseret på piloters 12-16 timers arbejdsdage og 60 timers arbejdsuge.

LÆS OGSÅ

I en spørgeskemaundersøgelse siger 43 procent af 575 adspurgte piloter, at deres træthed har været skyld i utilsigtede situationer. Halvdelen siger, at de er kommet til at falde i søvn i cockpittet uden at have aftalt det med deres medpilot.

»Det er ikke en ny sag, men det er aktualiseret igen af en meget klar melding fra piloterne. Det er en sag vi skal tage meget alvorligt, for flysikkerheden skal være i højsædet - man skal være tryg ved at flyve«, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

EU's regler er ikke gode nok
Han vil nu tage en snak med tranportministeren - som også er venstremand - og bede ham om at gøre sit for, at EU-kommissionen nedsætter grænsen for, hvor meget piloter må flyve.

Reglerne på området er nemlig fra EU, og det lader sig ikke gøre at lave strammere nationale regler - ikke fordi det er i strid meed unionen, men fordi de danske flyselskaber ikke ville kunne konkurere med udlandet, hvis piloterne skulle arbejde mindre.

»Det er noget, regeringen har rejst gentagne gange i EU, for vi er nødt til at have fælles regler. EU's regler er ikke gode nok. Den højeste flyvetid er simpelthen for høj«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Pihl Lorentzen mener, at transportministeren passende kan udnytte, at Danmark overtager formandskabet i EU

»Jeg vil foreslå, at ministeren tager det op i EU endnu engang. Nu har Danmark formandskabet i EU om kort tid, og det kan give anledning til at få det her på plads«, siger trafikordføreren.

V, DF, S og SF er enige

Dansk Folkeparti er helt enig i Venstres holdning.

»Vi har ret stramme regler for køre/hviletid, hvor man kører rundt med mel og sukker. Og de arbejder altså ikke 60 timer om ugen. Så vi bør også kigge på det her«, siger DF's trafikordfører Kim Christiansen, som er overrasket over piloternes udmelding.

SKRIV

»Som almindelig borger regner man jo med, at flysikkerheden er meget meget højt prioriteret. Vi bliver strippet i alle leder og kanter, når vi skal ombord på et fly, og så må vi formode, at den sidste sikkerhed også er i orden, nemlig dem der skal styre flyet«, siger DF's trafikordfører, som nu vil henvende sig til transportministeren og partiets EU-parlamentsmedlem.

Også Solcialdemokraterne og SF vil stramme op på hviletidsbestemmelserne - begge partier vil bruge deres parlamentarikere og trafikudvalget i Folketinget til at presse på for bedre regler.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden