0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSBFirst kan miste licensen på Kystbanen

Selskabet har forsømt at levere en redegørelse om sin økonomi til Trafikstyrelsen, som har magten til at fjerne køretilladelsen. Jeg vidste det ikke, siger direktør.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen (arkiv)
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Problemer. De danske myndigheder kan fratage DSBFirst dets licens til at køre på Kystbanen. Selskabet har på grund af en »beklagelig« kommunikationsfejl fået to uger mere til at svare Trafikstyrelsen om sin økonomiske ballast. Foto: Finn Frandsen

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Trafikstyrelsen har ventet længe og forgæves på en økonomisk redegørelse fra DSBFirst, som myndighederne bad om 6. april. Ligesom i Sverige har de danske trafikmyndigheder udbedt sig en garanti for, at DSBFirst har økonomi til også at køre tog i fremtiden.

DSBFirsts svarfrist udløb i mandags, og i går havde Trafikstyrelsen stadig ikke fået svar på, hvad DSBFirsts egenkapital var ved årsskiftet. Hvis styrelsen vender tommeltotten nedad, mister DSBFirst sin tilladelse til at køre tog på Kystbanen.

»Forholdene er de samme i Danmark, idet de udspringer af fælleseuropæisk lovgivning, hvilket vil sige, at myndigheden i Danmark har de samme muligheder for at tilbagekalde licensen i sidste instans«, skriver Trafikstyrelsens sikkerhedsdirektør, Jesper Rasmussen, i en e-mail til Politiken.

Han oplyser, at kravene til et selskabs soliditet kan variere fra land til land. Konkret kræver de danske myndigheder, at en togoperatør har en egenkapital på mindst 1 million kroner.

I mandags afleverede DSBFirst Sverige en økonomisk redegørelse til Transportstyrelsen i Sverige. Her havde det skrantende selskab bedt om og fået 14 dages forlængelse af den oprindelige svarfrist.

Røde tal og en sort fremtid
I DSBFirst Danmarks årsregnskab 2009 faldt egenkapitalen fra 25,8 til 20,5 millioner kroner. I fjerde kvartal 2010 fik DSBFirst problemer med at holde budgettet, og ifølge DSB’s årsregnskab løber DSBFirsts underskud i 2010 op i 145 eller 218 millioner kroner. Usikkerheden skyldes samhandlen med DSB om overdragelse af togreparation til DSB Vedligehold – den omstridte transaktion, som indledte hele balladen 17. marts.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere