Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
IC4-tog. S og SF vil have en undersøgelse af DSB, og transportminister Hans Christian Schimidts ministerium.
Foto: FRANDSEN FINN

IC4-tog. S og SF vil have en undersøgelse af DSB, og transportminister Hans Christian Schimidts ministerium.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

S og SF vil kulegrave minister i IC4-sag

S og SF vil have kortlagt, hvorfor forliget fra 2009 mellem DSB og den italienske togproducent kørte af sporet.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Over 10 år efter aftalen mellem DSB og den italienske togproducent AnsaldoBreda blev indgået, er togene stadig ikke en fast del af den danske togtransport.

Og det fejlfyldte forløb vil S og SF nu have gennemgået.

LÆS OGSÅ

De ønsker ikke at støtte op omkring transportminister Hans Christian Schmidts (V) handlingsplan, så længe ministeren ikke vil lave en undersøgelse af ministeriets og DSB's rolle i forhold til den seneste aftale, der blev indgået mellem AnsaldoBreda og DSB tilbage i 2009.

Ansvaret skal placeres
Socialdemokraterne og SF ønsker en undersøgelse af, hvorfor DSB overhovedet har accepteret at modtage IC4-tog i godt og vel to år, hvor togene ikke har opfyldt de opsatte kvalitetskrav.

»Kan vi være sikre på, at den her handleplan faktisk bliver udført, når ministeren ikke vil være med til at undersøge den gamle aftale, der blev indgået i 2009, og som ikke blev overholdt«, spørger SF's trafikordfører, Anne Baastrup.

»Vi vil have et afsnit om, hvem der har haft ansvaret for at 2009-aftalen mellem DSB og Ansaldobreda ikke er blevet gennemført. Og hvordan kan det lade sig gøre?«.

Jeg synes, at man skal se fremad. Der er mange undersøgelser af DSB, og mit svar er: Giv nu DSB ro til at få det her ordnet

LÆS MERE

Samme undersøgelse efterlyser Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

»Vi vil godt være med til at rydde op, men så har vi et krav - vi skal som minimum have svar på, hvorfor den aftale, vi lavede for halvandet år siden, ikke er blevet overholdt«, siger Magnus Heunicke og tilføjer:

»Hvorfor DSB alligevel har kørt tog ind i Danmark, der ikke levede op til standarderne. Det er et springende punkt. Og det vil transportministeren ikke være med til. Han vil ikke være med til at undersøge sit ministerium, sin egen rolle og hvad der egentligt skete i den sag«.

DSB skal have ro
Transportministeren vil ikke indlede en tilbundsgående undersøgelse, der har til hensigt at afdække det morads, som situationen omkring IC4-togene efterhånden har udviklet sig til, da DSB's ledelse har behov for ro efter en turbulent periode.

»Jeg synes, man skal se fremad. Der er mange undersøgelser af DSB, og mit svar er: Giv nu DSB ro til at få det her ordnet, der er en ledelse, der prøver at bygge det op, og de har lige fået en ny bestyrelsesformand, og så hjælper det altså ikke at undersøge alt«, siger Hans Christian Schmidt.

»Man kan godt se langt tilbage i historien og se på, hvem der har købt togene, men det vil jeg ikke bruge min tid på. Det, der interesserer mig, det er at vi for en gangs skyld får gjort op med det her«.

Afgørelsen i august

Fremtiden omkring IC4-togene er uklar selv efter dagens møde i trafikudvalget. Transportministeren har lagt op til, at der kommer en afgørelse omkring IC4-problematikken til august.

Hvor DSB's advokatundersøgelse af mulighederne for en ophævelse af kontrakten med DSB foreligger, og en analyse har klarlagt, hvorvidt der er »realistiske muligheder for at udbedre de fejl«, der har været en hæmsko for driften af IC4-togene.

Vi vil have et afsnit om, hvem der har haft ansvaret for at 2009-aftalen mellem DSB og Ansaldobreda ikke er blevet gennemført. Og hvordan kan det lade sig gøre?

Flere partier har luftet ideen om, at IC4, hvis vurderingen giver grønt lys for indsættelse på de danske statsbaner, kunne blive sat ind på regionalbanerne.

LÆS OGSÅ

Et forslag som transportministeren først vil tage stilling til, når han har fast »grund under fødderne« til august.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, er dog ikke synderligt begejstret for forslaget.

»De planer, som nogen begynder at nævne, om at IC4-togene skal køre på regionalstrækningerne - det vil vi under ingen omstændigheder acceptere. Medmindre de kan køre med ligeså højt et niveau som IC3-togene - men så kan man vel også køre med dem på de landsdækkende strækninger«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden