Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Begrænsning. Med de nye regler vil mange taxichauffører ikke kunne blive taxivognmænd.
Foto: MAGNUS HOLM

Begrænsning. Med de nye regler vil mange taxichauffører ikke kunne blive taxivognmænd.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF om taxi-diskrimination: Dette er fuldstændigt uhørt

SFs ordfører går til ministeren i sag om diskrimination i taxifaget.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Fuldstændigt uhørt«.

Så klart udtrykker regeringspartiet SFs ligestillingsordfører Özlem Cekic sin holdning til taxibranchens nyeste udspil - at man skal have en uddannelse for at blive taxivognmand.

»Dette er diskrimination. Man laver simpelthen regler, der udelukkende rammer bestemte grupper. Man tænker på hudfarven før mennesket«, siger Özlem Cekic til politiken.dk.

Ordførerens vrede gælder et nyt pointsystem, indført af den offentlige myndighed, Taxinævnet i Region Hovedstaden. Systemet tilgodeser personer med »erhvervsfaglig uddannelse« når det skal afgøres, hvem der kan blive taxivognmand.

LÆS ARTIKEL

Langt de fleste af hovedstadens taxichauffører har indvandrerbaggrund. Men kun få af dem har - modsat de etnisk danske chauffører - en uddannelse. Derfor føler chaufførerne, at det nye system i realiteten vil forhindre dem i at blive selvstændige som vognmænd.

»Jeg er glad for, at Ligebehandlingsnævnet siger, at dette er indirekte diskrimination. Lovgivningen er jo på plads på dette område, men der er brug for en holdningsændring«, siger Özlem Cekic.

Det kan ikke være rigtigt, at man skal være student eller lignende for at køre taxi

Men hvorfor går du til ministeren, (Manu Sareen (R), red.), hvis lovgivningen allerede er på plads?

»Fordi dette viser, at det ikke er nok at lovgive. Der er vitterligt brug for en ændring af holdningerne, en dybere debat. Vi er nødt til at snakke om problemet, måske lave en kampagne også«.

Uenige i afgørelsen

Både Dansk Taxi Råd, der har designet pointsystemet, og Taxinævnet, der har indført det, erklærer sig uenige i afgørelsen fra Ligebehandlingsnævnet.

De henviser til, at reglerne vil højne standarden i faget, og at det aldrig har været hensigten at diskriminere.

LÆS ARTIKEL

»Sådan ser jeg det ikke. Man henviser til, at reglerne skal hæve serviceniveauet i faget. Men hvorfor skal man stille krav om uddannelse for at opnå dette? Det står jo til enhver tid branchen frit for at efteruddanne sine chauffører med kurser, hvis man ønsker det. Det kan ikke være rigtigt, at man skal være student eller lignende for at køre taxi«, siger Özlem Cekic.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden