Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Problembarn. DSB har haft et hyr med at få IC4-togene ud at køre - og nu holder de igen stille.
Foto: Jens Dresling (arkivfoto)

Problembarn. DSB har haft et hyr med at få IC4-togene ud at køre - og nu holder de igen stille.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rasende formand for lokoførerne vidste intet om IC4-stop

DSB stopper IC4-kørsel, efter to tog kørte over rødt. Dansk Jernbaneforbund raser over, at det ikke er blevet kontaktet i sagen.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Problemerne tårner sig op for DSB, som sent mandag besluttede at tage alle IC4 tog ud af drift på grund af to signalforbikørsler.

Nu må statsbanerne så også lægge ryg til drøje hug fra Dansk Jernbaneforbund, der organiserer lokomotivførerne.

Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen, siger til DR Nyheder, at DSB ikke på forhånd har orienteret ham om beslutningen, og det er han vred over.

»Jeg synes, det er uanstændigt, at DSB ikke har fundet det relevant at orientere mig om så væsentlig en beslutning«, siger Ulrik Salmonsen til Radioavisen.

LÆS OGSÅ

»Man har haft tid nok til at sende en pressemeddelelse ud, men har altså tilsyneladende ikke syntes, det var nødvendigt at ringe til mig. Det er stærkt utilfredsstillende«, mener han.

Vidste intet om fejl

Forbundsformanden hævder samtidig, at DSB heller ikke har orienteret ham om den hidtil ukendte signalforbikørsel ved Høje Taastrup 4. november, som nu fører til, at DSB grounder alle IC4 tog. Høje Taastrup-episoden minder nemlig på flere punkter om en meget omtalt episode fra Marslev 7. november, hvor et IC4 tog havde så store problemer med at bremse, at det passerede det røde signal.

»Det er helt nyt for mig. Jeg har ikke hørt noget som helst om den hændelse fra Høje Taastrup, som der refereres til i pressemeddelelsen. Det er er bemærkelsesværdigt«, siger Ulrik Salmonsen til DR Nyheder.

LÆS OGSÅ Han fastslår, at han tirsdag vil bede DSB redegøre for, hvorfor Dansk Jernbaneforbund ikke er blevet orienteret, før pressen fik besked.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden