Visit. Familien Takumi nyder softice på en bænk på Langelinie. »København er kølig, frisk, har smukke omgivelser og rigtig gode softice«, siger Isao Takumi. Familien kendte ikke meget til byen inden ankomsten, men Den Lille Havfrue havde de alle tre hørt om.
Foto: Martin Bubandt

Visit. Familien Takumi nyder softice på en bænk på Langelinie. »København er kølig, frisk, har smukke omgivelser og rigtig gode softice«, siger Isao Takumi. Familien kendte ikke meget til byen inden ankomsten, men Den Lille Havfrue havde de alle tre hørt om.

Økonomi

Turismen sætter rekord i København

København er blevet en af Europas hurtigst voksende turistbyer.

Økonomi

Turismen i København er steget med over 12 procent om året de seneste to år.

Så høje vækstrater er aldrig set før i hovedstaden, siden man begyndte at måle turismen i 1985.

En ting er, at der aldrig har været så mange turister i byen. Men strømmen af gæster placerer samtidig København helt i toppen over europæiske storbyer, som har mest vokseværk i turismen.

Det viser tal fra Danmarks Statistik og en rapport fra organisationen European City Marketing (ECM), som er de europæiske storbyers turismesammenslutning.



»Det er virkelig stærke nyheder oven på finanskrisen. Særligt imponerende er det, at København i to år har været en af de hurtigst voksende turistbyer i Europa – langt foran byer, vi normalt sammenligner os med, og som for øvrigt også har høj vækst«, siger Lars Bernhard Jørgensen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.

Henrik Halkier, der forsker i turisme på Aalborg Universitet, er også imponeret:

»Det viser, at København er blevet et populært turistmål. Det er rigtig godt, fordi det skaber mere omsætning og beskæftigelse i byen«, siger Henrik Halkier.

Og det har det gjort. Brancheorganisationen Horesta, der repræsenterer de fleste af landets hoteller og cirka halvdelen af landets restaurationer, oplever for første gang i mange år, at man både får flere gæster og stigende omsætning.

»Vi har i flere år været nødt til at presse priserne for at lokke kunder til, men der er nu en tendens til, at der både kommer flere gæster, og at hver gæst bruger flere penge. Det er virkelig positivt«, siger Katia Østergaard, adm. direktør i Horesta.



Også butikkerne oplever fremgang. Foreningen Københavns City Center, som repræsenterer butikkerne i indre by, oplever både flere udlændinge i byen, og at de bruger flere penge end normalt.

»Det er i høj grad i indre by, at turisterne holder til og bruger penge, så det betyder enormt meget for os«, siger foreningens direktør Jan Michael Hansen.

Udviklingen i København er dog enestående for Danmark. Kigger man på resten af landet, ser det skidt ud.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden