Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

modsætningsfyldt. Selv om der bliver bygget metro for 22 milliarder kroner, så har gigantbyggeriet  i København kun udløst to praktikpladser.
Foto: Marius Nyheim (arkiv)

modsætningsfyldt. Selv om der bliver bygget metro for 22 milliarder kroner, så har gigantbyggeriet i København kun udløst to praktikpladser.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Direktør for metroselskabet varsler ny plan for lærlinge

Selskabet vil undersøge muligheden for lærlingekrav i fremtidige udbud.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Metroselskabet har tidligere rykket for at få flere lærlinge ind i byggeriet af cityringen i København - et byggeri til over 20 milliarder kroner.

Lige nu er der blot to lærlinge blandt de omkring 400 arbejdere på metrobyggepladserne, mens målsætningen er 5-7 procent.

Målsætningen blev aftalt i sommeren 2011 med Metroselskabet, Dansk Byggeri, 3F og Copenhagen Metro Team, den italienske entreprenør, før byggeriet var gået i gang.

»Derfor er vi selvfølgelig skuffede over status lige nu«, siger direktør i Metroselskabet Henrik Plougmann Olsen.

Ny lærlingeordning afventer godkendelse

De manglende lærlingepladser betød, at man allerede i efteråret 2012 begyndte at lede efter nye løsninger. Og lige nu afventer den nye lærlingeordning at blive godkendt i Undervisningsministeriet.

»Vi håber, at den nye ordning bliver godkendt i Ministeriet for Børn og Undervisning og kan være med til at løse problemet«, siger Henrik Plougmann Olsen og fortsætter:

»Hvis det viser sig, at den ikke virker efter hensigten, vil vi tage skridtet videre og undersøge mulighederne for at stille krav om praktikpladser i udbuddet af fremtidige metroarbejder«, lyder det fra direktøren.

Han slår fast, at lærlingepladser fortsat er et vigtigt mål for Metroselskabet.

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har i Politiken også givet udtryk for, at man må »indføre bindende sociale klausuler, når de næste etaper af metroen skal i udbud«.

Københavns Kommune ejer halvdelen af Metroselskabet, staten ejer 41,7 procent, mens Frederiksberg Kommune ejer resten.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden