Vrede pakistanere demonstrerer mod de danske Muhammed-tegninger i byen Chaman, der ligger ved grænsen til Pakistan.
Foto: SHAH KHALID/AP

Vrede pakistanere demonstrerer mod de danske Muhammed-tegninger i byen Chaman, der ligger ved grænsen til Pakistan.

Økonomi

Boykot af danske varer breder sig

I al stilhed er muslimske forbrugere ved at fravælge danske varer. Boykotten tegner mere folkelig end under Muhammedkrisen i 2006 og kan blive langvarig.

Økonomi

Flere supermarkeder har allerede ryddet hylderne, bl.a. Montazah-kæden i Bahrain og C-Town-kæden i Jordan, i protest mod det, de ser som en hån mod islam.

Fredag krævede handelskammeret i Pakistans næststørste by Lahore med fem millioner indbyggere total boykot af danske varer. Andre overvejer stadig, men billedet er stort set entydigt: Boykotten kan blive mindst lige så slem som for to år siden.

Arla-distributør kæmper for Lurpak »Vores plan er at holde Lurpak på hylderne så længe som muligt. Men jeg er ikke optimistisk«, siger Jihad Janudi fra det saudiarabiske firma Abar & Zeiny, der er en af de tre distributører for Arla Foods i kongedømmet.

Han fortæller, at flere forhandlere har kontaktet Abar & Zeiny med beskeden om, at de ikke vil forlænge deres kontrakter. Foreløbig er det lykkedes at holde diskussionerne åbne, men det tegner skidt, siger han.

Arla tabte næsten halv millard kroner sidste gang
Arla er med en omsætning på tre milliarder kroner i regionen den danske virksomhed med mest på spil. Fordi produkterne er i direkte berøring med forbrugerne, bliver Arla først og hårdest ramt af en boykot – og tabte således 450 millioner kroner på den første Muhammedkrise.

Ansatte på Bislev Mejeri fyret
Lige før årsskiftet var virksomheden mængdemæssigt tilbage på niveauet før den første boykot. Men i sidste uge måtte Arla tage konsekvensen af den nye Muhammedsag og fyre folk på Bislev Mejeri, der primært producerer til Mellemøsten.

»Det er vores indtryk, at det her kommer til at tage meget lang tid. Det er en helt anden type reaktion end den totale boykot, vi så for to år siden: Nogle ønsker at købe vores produkter, andre ikke«, siger koncernkommunikationsdirektør i Arla Astrid Gade Nielsen..

Denne gang er det en forbrugerboykot

Til forskel fra for to år siden er boykotten ikke drevet af regeringer og religiøse ledere. Det er en egentlig forbrugerboykot, mener også Udenrigsministeriet. Boykotten er mere forankret i identitet og følelser, og derfor risikerer den at blive mere langvarig. Dermed er boykotten også vanskeligere at tale til ro for diplomater og virksomheder, vurderer både danske og saudiske analytikere.

»Det er netop gentagelsen, der gør, at boykotten denne gang kan blive større end første gang. Fornemmelsen her i regionen er, at Danmark insisterer på at blive ved med at fornærme profeten. At det er hele samfundet, der er ved at blive en fjende af muslimerne, ligesom Israel og USA«, siger den saudiske kommentator Khaled Batarfi.

Supermarkeder bombarderes med opfordringer til boykot Den tværarabiske forbrugerorganisation Consumer Protection Society i Jordan gør med mediekampagner, hvad den kan for at udbrede en forbrugerboykot – og bombarderer supermarkeder i bl.a. Jordan, Egypten, Libanon og Palæstina med krav om at få de danske varer væk:

»Vi vil ikke finde os i mere. Religion er hellig«, siger forbrugerorganisationens formand Mohammed Obeidat til Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce