Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
cityringen. Der arbejdes i øjeblikket på at udvide den københavnske metro med en cityring, som efter planen skal stå færdig i slutningen af 2018. Cityringen består af 17 stationer i det centrale København.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

cityringen. Der arbejdes i øjeblikket på at udvide den københavnske metro med en cityring, som efter planen skal stå færdig i slutningen af 2018. Cityringen består af 17 stationer i det centrale København.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Overblik: Forstå metroballaden på to minutter

Københavns Kommune tilladelse til byggestøj på motorplæneklipper-niveau har udløst protester.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det begyndte med ja til mere støj på 21 byggepladser

Politikerne i Københavns og Frederiksberg Kommune gav i juni 2013 Metroselskabet lov til at udvide arbejdstiden massivt på alle 21 metrobyggepladser.

Det skete for at undgå for store forsinkelser og dermed fordyrelser af det 22 milliarder kroner dyre byggeri af Metro Cityringen, der efter planen skal stå færdig i 2018.

Ifølge Københavns Kommune var det et grønt lys til »Danmarkshistoriens mest støjende anlægsbyggeri«.

Døgnarbejde ved Marmorkirken underkendt Blandt andet blev der givet tilladelse til døgnarbejde ved Marmorkirken. Men beboernes klager til Natur- og Miljøklagenævnet fik såkaldt opsættende virkning 31. juli sidste år, og Metroselskabets entreprenør har siden da kun måttet bygge i den normale arbejdstid mellem 07.00 og 18.00.

Københavns Kommunes tilladelse – et såkaldt påbud - blev 10. oktober kendt ulovlig af klagenævnet på grund af en række fejl.

Ja til larm på motorplæneklipper-niveau
Siden har kommunen arbejdet intenst for at skrue et nyt påbud sammen.

For at imødegå en kritik af støjberegningerne fra klagenævnet arbejder kommunen på at få skruet op for det tilladte støjniveau fra 78 decibel døgnet rundt til 86 decibel døgnet rundt. Niveauet svarer til at have en benzindrevet plæneklipper kørende lige uden for sit vindue døgnet rundt. Tilladelsen fra kommunen er endnu ikke kommet.

Embedslægen har advaret kommunen mod støjbelastningen af borgerne og udtalt, at støjen »kan medføre væsentlige helbredsproblemer for de berørte beboere«.

Uro ved tre andre byggepladser
På tre andre byggepladser - ved København H, Nørrebroparken og Øster Søgade - har borgerne også fået umiddelbart medhold fra klagenævnet i, at kommunens tilladelse til udvidet arbejde var fejlbehæftet og derfor er ugyldige.

Her fortsætter arbejdet dog ufortrødent, da afgørelsen endnu ikke er endelig.

Københavns Kommune arbejder også her på at skrue en ny tilladelse sammen.

Udvidet arbejde kan alligevel blive underkendt
Skulle kommunernes nye tilladelser overleve borgernes klager, kan de alligevel ende med at blive underkendt.

Natur- og Miljøklagenævnet skal i begyndelsen af 2014 nemlig tage stilling til, om de har overtrådt loven ved at tillade den massivt udvidede støjbelastning uden at gennemføre en vurdering af konsekvenserne for miljø og mennesker.

Hvis afgørelsen går imod kommunerne, vil Metroselskabet formentlig skulle stoppe det udvidede arbejde på samtlige byggepladser.

FN-systemet er gået ind i sagen

Også FN’s såkaldte Compliance Komite har åbnet en sag mod Danmark om efterlevelse af Aarhuskonventionen, der også kaldes miljøets menneskerettighedserklæring. Ved at holde offentligheden ude af den politiske beslutning om at intensivere metrobyggeriet til gene for tusindvis af borgere har Københavns Kommune og staten forbrudt sig på tre artikler i den internationale Aarhuskonvention, lyder anklagen i den sag, som FN har erklæret egnet til at bedømme.

Komiteens næste skridt afventer afgørelsen i Natur- og Miljøklagenævnet på den principielle sag om den manglende vurdering af konsekvenserne for miljø og mennesker.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden