»Har vi fået landingstilladelse?«

Anonym pilot har oplevet at træffe forkerte beslutninger på grund af træthed.

Økonomi

»Jeg har enten fem dage i træk, hvor jeg møder tidligt om morgenen, eller fem dage i træk, hvor jeg møder først på eftermiddagen. Hvis jeg har morgenture, så skal jeg op klokken halv fem om morgenen og arbejde ti timer i træk. Jeg går jo ikke i seng ti timer før vel, så når vækkeuret ringer på dag nummer fem, så har du virkelig grus i øjnene«.

»Det bliver sværere at tage de rigtige beslutninger, når du er træt. Og når du er træt, så øges risikoen selvfølgelig for, at du træffer en forkert beslutning i en kritisk situation. Sådan er det også for mig«.

»Sagen er, at vores arbejde er meget rutinepræget, men en gang imellem sker der noget. Det kan være vejret eller et teknisk problem, som kræver, at du bruger hovedet. Vi skal tage vigtige beslutninger på kort tid, og det er selvfølgelig sværere, når du for femte dag i træk er stået op klokken halv fem om morgenen. Jeg har heldigvis ikke prøvet det, men hvis der for eksempel opstår en motorbrand, så skal du jo lynhurtigt foretage en masse ting i den rigtige rækkefølge. Den evne bliver forringet, når du er træt og udmattet«.

»Vi glemmer tit mod slutningen af en dag med mange flyvninger, om vi har spurgt kontroltårnet, om vi må lande. På såden en lang dag har man spurgt om det så mange gange, at det kan være svært at skelne den ene tur fra den anden. Så sidder vi der i cockpittet og kigger på hinanden og ved ikke, om vi har fået lov at lande. Så spørger vi lige en ekstra gang, for i værste fald risikerer vi jo at lande uden at have tilladelse, og det kan være farligt«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce