Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flyveklar. Overlæge Mogens Tangø undersøger en pilot på Flyvemedicinsk Klinik i København. Alle piloter med dansk certifikat skal have tjekket helbredet en gang om året på klinikken, der hører under Rigshospitalet.  Foto: Lærke Posselt

Flyveklar. Overlæge Mogens Tangø undersøger en pilot på Flyvemedicinsk Klinik i København. Alle piloter med dansk certifikat skal have tjekket helbredet en gang om året på klinikken, der hører under Rigshospitalet. Foto: Lærke Posselt

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Piloter flyver, når kroppen kræver søvn

Når en pilot er dødtræt efter en lang arbejdsdag, er han lige så uopmærksom, som hvis han havde drukket øl i cockpittet, lyder advarslen.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Piloter med et dansk certifikat møder en gang om året op på Flyvemedicinsk Klinik i København for at få tjekket deres helbred.

Syn, hørelse og blodtryk bliver målt, men de seneste år er et helt nyt tema dukket op i samtalerne mellem piloten og den læge, der skal vurdere, om piloten er rask nok til at sidde i cockpittet og flyve med passagerer.

»Vi undersøger piloterne fra top til tå og benytter lejligheden til at tale om, hvorvidt de får sovet nok, og om de føler sig stressede. De fortæller, at de føler sig vældigt belastede på grund af hårde arbejdstidsregler, hvor de bliver udnyttet helt ud til grænsen – eller over grænsen – for både det lovlige og det anstændige«, siger overlæge Mogens Tangø fra klinikken, der hører under Rigshospitalet.

LÆS OGSÅ EU-regler giver luftfartsselskaber lov til at lade piloter arbejde op til 60 timer om ugen. Danske piloter arbejder ofte 10-12 timer dagligt flere dage i træk på skæve tidspunkter af døgnet. De bliver udkørte, falder i søvn i cockpittet og begår alvorlige fejl, der er til fare for flyvesikkerheden. Det har Politiken afdækket på baggrund af interview med 21 piloter, og de blev bakket op af 575 piloters svar i en spørgeskemaundersøgelse. Sanserne svækkes i de små timer Det billede genkender overlæge Mogens Tangø fra sine samtaler med piloter. Selv om det ikke er normalt, at danske piloter arbejder helt op til de 60 timer, bliver de alligevel fuldstændig udmattede af arbejdsuger på 45-50 timer.

Når piloten har haft en lang arbejdsdag og først lander ud på natten, er hans opmærksomhed og reaktionsevne faktisk svækket i et omfang, der svarer til, at han havde drukket to-tre genstande oppe i flyvemaskinen

Det skyldes, at de arbejder i døgnets ydertimer, hvor de skal være lysvågne, mens passagererne slumrer med tæpper og blød musik i ørerne.

»De arbejder op til 10-12 timer dagligt 4-5 dage om ugen. De møder ofte meget tidligt om morgenen. Eller møder om eftermiddagen og har først fri langt ud på natten. Det betyder, at piloter i vidt omfang skal være vågne på tidspunkter, hvor kroppen har brug for at sove. Når man lever sådan dag efter dag og uge efter uge, bliver piloten totalt udmattet«, fortæller Mogens Tangø.
FOTO

Når udmattelsen sætter ind, sætter sanserne ud.

»Så er piloten mindre kompetent til at klare kritiske situationer«.

»Når man er træt, går der længere tid, før man tager en beslutning. Og der går længere tid, fra man træffer beslutningen, til man udfører den handling, man har besluttet sig for at udføre. Lige netop reaktionstiden kan være helt afgørende for, om piloten mestrer en kritisk situation eller handler så langsomt, at der sker en ulykke«.

»Når piloten har haft en lang arbejdsdag og først lander ud på natten, er hans opmærksomhed og reaktionsevne faktisk svækket i et omfang, der svarer til, at han havde drukket to-tre genstande oppe i flyvemaskinen. Vi tillader jo ikke den slags i en bil«, siger Mogens Tangø.

PILOT

Af hensyn til sikkerheden er der altid to piloter i cockpittet.

Men ifølge Politikens interview med piloter hænder det, at begge piloter slumrer ind samtidig. Når først en pilot har lukket øjnene, kan det være svært for den anden at holde sine åbne, forklarer overlægen.

»Når en forsædepassager ved siden af føreren i en bil sætter sig til at sove om natten, kommer der sådan en sovekammerstemning i bilen, så føreren af bilen lettere falder i søvn. Det samme gælder i virkeligheden i et fly, hvor de to piloter måske har fløjet sammen i fem dage, og den ene nu er blevet så træt, at han falder i søvn. Så stiger risikoen for, at den anden pilot også falder hen«.

Selskaber presser piloter hårdt
Mogens Tangø og hans kolleger undersøger piloter, der arbejder hos danske selskaber som SAS og Cimber Sterling og udenlandske som for eksempel Ryanair og Norwegian.

Og det er ikke kun lavprisselskaberne, der udnytter reglerne om arbejdstid og presser piloterne til lange arbejdsdage, siger han:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De danske selskaber er også slemme til at udnytte reglerne til det yderste på grund af den hårde konkurrence om passagererne. Det er min vurdering, at visse af de danske selskaber ikke giver deres piloter fri længe nok efter en femdages periode, hvor de er blevet presset hårdt. Piloterne har brug for at restituere sig for at blive klar til en ny hård omgang, og får de kun to dage fri efter fem arbejdsdage, ophober trætheden sig. De bliver udmattede, og risikoen for fejl stiger«.

SKRIV

På opfordring fra Politiken har Flyvemedicinsk Klinik udført en forundersøgelse, hvor piloter er blevet bedt om at udfylde et skema med spørgsmål om deres arbejdstider. Inden for det seneste par uger har 61 piloter med fuldtidsarbejde svaret. Resultaterne er ifølge Mogens Tangø alarmerende.

To tredjedele svarer, at de er fysisk eller psykisk påvirket af skæve arbejdstider, fem ud af seks føler, at arbejdstiderne påvirker eller ligefrem er en hindring i deres sociale liv. Samlet set er halvdelen utilfredse med arbejdstiderne.

Sikkerhed eller arbejdsforhold?

Luftfartsselskaberne argumenterer for, at spørgsmålet om piloters træthed ikke er et sikkerhedsproblem, men i højere grad et spørgsmål om, at piloterne vil have bedre arbejdsforhold.

Men både Politikens interview med 21 piloter og en spørgeskemaundersøgelse fra piloternes fagforening, Dalpa, med svar fra 575 piloter peger i en helt anden retning, som Politiken Søndag skrev.

PILOT Og Flyvemedicinsk Kliniks forundersøgelse giver samme svar: Arbejdstiderne går ud over sikkerheden for de danske flypassagerer. Hver anden af de 61 piloter har på grund af træthed været i en situation i cockpittet, som i værste fald kunne have udviklet sig til en ulykke. »Selskaberne bør altid give piloterne fri mindst fire dage efter fem arbejdsdage. Det ville forbedre flyvesikkerheden ganske betragteligt, hvis de gjorde det, men det gør de langtfra altid«, siger overlæge Mogens Tangø.



Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden