0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Verdens største rederier nægter at sejle med lods

Stik imod FN’s anbefaling sejler skibe fra flere af verdens allerstørste rederier uden lods gennem de smalle danske farvande.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marius Nyheim
Foto: Marius Nyheim

Mastodont. Sejlrenden Drogden gennem Øresund er kun 300 meter bred på det smalleste sted. Sådan her ser det ud fra det 183 meter lange fragtskib ’Baltic Breeze’, der fulgte FN’s anbefaling og tog lods på sin tur gennem strædet.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Flere af verdens allerstørste rederier blæser på FN’s anbefaling om, at deres handelsskibe bør tage lods med gennem de snævre og tæt trafikerede danske stræder.

Selv om kæmpeskibene stikker så dybt, at afstanden mellem bug og havbund skal måles i centimeter, skete det 165 gange sidste år, at skibe sejlede gennem de internationale sejlrender uden hjælp fra en lokalkendt lods. I år er tallet foreløbig 117.

»Det er bestemt ikke i orden. Disse skibe og rederier løber en stor risiko, der kan ende med at skade dansk natur og økonomi betydeligt, hvis der sker en ulykke«, siger erhvervsminister Ole Sohn (SF).



Han oplyser, at nogle rederier ligefrem betaler deres kaptajn en bonus for ikke at bruge lods:

»Det er langt over grænsen og afspejler en rigtig dårlig sikkerhedskultur i de pågældende virksomheder«.

Undersøgelser viser, at skibe involveret i søulykker stort set aldrig har lods om bord. Ifølge Søfartsstyrelsen kan selv en uskadelig grundstødning koste 15 mio. kr., men alligevel fravælger rederierne lodsen for at spare de 70.000 kr., som lodser kan koste på ruten Gedser-Skagen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu