Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
B&W kunne sagtens have markeret sig over for andre værfter i dag. Arkivfoto.
Foto: THOMAS BORBERG

B&W kunne sagtens have markeret sig over for andre værfter i dag. Arkivfoto.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

B&W var tæt på overskud

Hvis B&W havde overlevet krisen, så havde det i dag været en god forretning, fremgår det af ny bog.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da B&W lukkede i 1996, var det et moderne værft med nye malehaller og svejserobotter.

Værftet kunne sagtens konkurrere med de bedste værfter i Østen. Det er tidligere skibsværftsdirektør Jens Stephensens budskab i en ny bog om værftet.

»Vi døde ikke, fordi vi manglede viden, ekspertise og konkurrenceevne. Vi manglede likvider«, siger Jens Stephensen, der sammen med tidligere produktionsdirektør Torben Erikstrup har regnet på, hvordan B&W ville have klaret sig i dag, hvis det havde overlevet krisen i 1995 og 96.

Havde haft overskud Regnestykket er lavet på opfordring af den tidligere DR-journalist Niels Bjørn Hansen og præsenteres i den nye bog. B&W ville give et overskud på op mod 850 millioner kroner om året, har de to tidligere topchefer regnet sig frem til. I regnestykket er der taget højde for prisstigninger på materialer og pris- og lønudvikling.

Det københavnske værft lukkede i foråret 1996 efter en ni måneder lang dødskamp. Der blev gjort en række redningsforsøg, men banker og andre kreditorer turde i sidste ende ikke være med. Det ærgrer den tidligere værftsdirektør.

Lukkede med statsstøtte
»Det sidste skib blev afleveret i 1996 og levede mere end op til de nøgletal, som var forudset i redningsplanen for værftets drift«, siger Stephensen, der forlod B&W i slutfasen, men var med i redningsaktionen.

»Der findes et tal for værfternes effektivitet – timer pr. ton – altså hvor effektivt et værft kan producere et ton skib. Tallet var for B&W ved lukningen 16 timer. Det bedste tal fra et værft i Østen lå på 14, mens de europæiske værfter gennemsnitligt lå på 45 timer«, siger Jens Stephensen.

Da B&W lukkede, var der statsstøtte til skibsbygning, men den er siden afskaffet i Europa, så i dag ville konkurrencen i højere grad gå på effektivitet.

»Da værftet lukkede, lå fire kontrakter klar til underskrift, og otte andre kontrakter krævede blot en sidste forhandling«, påpeger Stephensen.

Skepsis over beregninger
Den tidligere værftsdirektør var med i en 'skyggebestyrelse', der bestod af blandt andre tidligere medarbejdere og tillidsfolk. De forsøgte at redde B&W uden om den siddende ledelse.

Asbjørn Holst Larsen, der var øverste chef for B&W, er meget skeptisk over for beregningerne.

»På det tidspunkt, hvor vi producerede, tjente vi ikke penge. Vi bandt mellem 25 og 30 millioner kroner i hvert skib. I min tid opfyldte man aldrig de timeplaner, som der var lagt op til«, siger Holst Larsen, der var villig til at gå som topchef, hvis andre ville køre det videre.

»Jeg havde ikke noget ønske om at afskedige mere end 1.000 medarbejdere, men som direktør har man et ansvar over for dem, som har penge i klemme«, siger den sidste B&W-chef og peger på, at betalingsstandsningen løb i ni måneder: »Der var ikke noget, som ikke blev forsøgt, men vi måtte være realister«.

Lindøværftet bygger fortsat

Andre værfter er siden lukket, men der bygges fortsat skibe på Lindøværftet, og der er reparationsværfter i for eksempel Fredericia og Frederikshavn. I mindre skala bygges nye skibe hos Karstensens i Skagen og Søby Værft på Ærø. Blandt de gamle B&W-arbejdere er der ærgrelse:

»Regnestykket viser, at den redningsplan, der blev lavet dengang, var god nok, men bankerne var for forsigtige«, siger Helge Larsen, der var medarbejdervalgt i bestyrelsen.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden