Skaterbutik. SkatePro vandt årets Guldpris til den årlige e-handelsprisfest i Tivoli i går. De har før vundet priser i andre kategorier i 2009 og 2013, men kunne i år altså tage juryens specialpris med hjem.
Foto: Fredrik von Erichsen/AP

Skaterbutik. SkatePro vandt årets Guldpris til den årlige e-handelsprisfest i Tivoli i går. De har før vundet priser i andre kategorier i 2009 og 2013, men kunne i år altså tage juryens specialpris med hjem.

Økonomi

Online-skaterbutik hædres for kærlighed og gåpåmod

De bedste danske netbutikker er blevet fejret ved gallashow.

Økonomi

Når man klarer sig godt, skal man også fejres.

Det er i hvert fald tanken bag den årlige uddeling af e-handelsprisen, som i går fandt sted i Tivolis kongrescenter i København. Her var omkring 700 mennesker fra det danske erhvervsliv mødt op for at fejre de virksomheder, der klarer sig allerbedst i internettets handelsverden.

Da vi startede, var e-handel noget helt andet. Alting skulle kodes i hånden, og var ikke bare et modul, man kunne sætte ind, som det er i dag. Det føltes lidt pioneragtigt

I alt skulle priserne findes i 12 kategorier, som spændte over alt fra mobile handelsløsninger til cross-border virksomhed. Men den helt store pris - Guldprisen - var der kun én af, og den gik i år til virksomheden SkatePro, som blandt andet sælger løbehjul, rulleskøjter og skateboards i deres netbutik.

»SkatePro skal anerkendes som årets Guldvinder for deres kærlighed til kunderne, deres imponerende vækst i udlandet og deres gåpåmod til at vinde nye lande i et konkurrencepræget marked«, lød en af begrundelserne fra juryen.

En personlig anerkendelse

Det er ikke første gang, at manden bag SkatePro, Jakob Høy Biegel, har modtaget branchens anerkendelse. Både i 2009 og i 2013 vandt han med sin virksomhed e-handelspriser i nogle af de mindre kategorier.

»For os betyder e-handelsprisen rigtig meget internt, for det er noget, der virkelig gør medarbejderne stolte af at arbejde hos SkatePro. Og for mig er det også en personlig anerkendelse, ikke bare fra kunderne, men også af folk i branchen, der ikke har noget med skaterudstyr at gøre. Det gør virkelig noget for motivationen«, siger han.

Jakob Høy Biegel startede SkatePro som et hobbyprojekt i 1996, hvor han kunne tjene et par tusinde kroner om måneden ved siden af sit ingeniørstudie. Siden da er butikken kun blevet større og større, og i dag er det altså en af de bedste i branchen.

Meget er sket siden 1990'erne

Siden dengang i halvfemserne, hvor Jakob Høy Biegel åbnede sin første netbutik, har meget ændret sig. Teknologien er blevet bedre og mere tilgængelig, og så er arbejdet med e-handel blevet langt mere professionelt, mener han.

»Da vi startede, var e-handel noget helt andet. Alting skulle kodes i hånden, og var ikke bare et modul, man kunne sætte ind, som det er i dag. Det føltes lidt pioneragtigt, fordi alting skulle laves fra bunden. I dag er det meget mere professionelt, og det hænger selvfølgelig også sammen med, at der er kommet nogle uddannelser inden for onlinebranchen. Det højner niveauet betydeligt«, siger han.

Langt de fleste af virksomhedens kunder kommer fra udlandet, og kun få procent af forretningen hviler på danske kunder. Og en af grundene til SkatePro’s store succes er ifølge Jakob Høy Biegel den store fokus på at være til stede på de sociale medier, hvor hans målgruppe befinder sig.

»De unge har for længst forladt fjernsyn og tv-reklamer, og befinder sig i langt højere grad på de sociale medier. Derfor er vi nødt til at ramme dem, hvor de er. Vores målgruppe er engagerede og har en reel interesse, som vi deler med dem, og det forsøger vi at dyrke så godt som muligt«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Brug for at markere dem, der gør det godt

Sidste år blev der omsat for 73,7 milliarder kroner i de danske netbutikker, hvilket var en stigning på 18 procent i forhold til året før. To tredjedele af varerne blev solgt til Danmark, men flere og flere virksomheder er ved at få øjnene op for mulighederne på det internationale marked.

Internettet udfordrer stadig den måde, man gør tingene på, og det gælder i høj grad også med e-handel.

Siden år 2000 er e-handelsprisen uddelt en gang årligt til virksomheder, der er særligt succesfulde med internethandel. Det kan både være firmaer, der udelukkende sælger i netbutikker, men oftest har firmaerne også fysiske butikker. Bag uddelingen er Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), som har stået for arrangementet siden 2006.

»Tidligere var det en kerneopgave for os at gøre opmærksom på e-handel, men det behøver vi stort set ikke i dag. Men internettet udfordrer stadig den måde, man gør tingene på, og det gælder i høj grad også med e-handel. Derfor er der brug for markeringer af dem, der gør det godt, så vi kan bevare den entusiasme og det drive, vi allerede ser i branchen«, siger Henrik Theil, som er kommunikationschef i FDIH.

Priser for godt købmandsskab

Forløbet med at finde årets finalister startede i december, og udvælgelsesforløbet har varet helt indtil maj. Her har de tilbageværende 5 finalister i hver kategori skulle præsentere deres case foran en jury, som efterfølgende har udvalgt en vinder i hver kategori.

Juryen har blandt kigget på virksomhedernes forretningsidéer, økonomiske resultater, brugervenlighed, brugerinvolvering og synlighed. Tidligere har virksomheder som Just-Eat, Unisport og Danske Bank vundet priser for at være blandt de bedste e-handlessteder i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Basalt set kigger vi på det gode købmandskab over alt andet. Tjener man penge, og kan man samtidigt skabe inspiration for kunderne og være innovativ i forhold til branchen? Hvis man er god til det, så fortjener man også at blive fremhævet«, siger Henrik Theil.

Indstillinger til næste års e-handelspris starter igen fra december i år.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce