rekord. I Kina resulterede singlernes dag sidste år i kaos for det kinesiske postvæsen, der druknede i pakker. Alene netfirmaet Alibaba solgte for godt 62 milliarder kroner på én dag.
Foto: AP/Chang Kong

rekord. I Kina resulterede singlernes dag sidste år i kaos for det kinesiske postvæsen, der druknede i pakker. Alene netfirmaet Alibaba solgte for godt 62 milliarder kroner på én dag.

Økonomi

Kinesiske singler skal lokkes i danske web-butikker

En række nye initiativer skal fremme dansk e-handel i udlandet.

Økonomi

Glem lige julehandlen og black friday et øjeblik. For 11. november er dagen, hvor milliarderne fyger rundt.

Netop den dato er ifølge flere analyser intet mindre end verdens største dag for e-handel, fordi det er det døgn, det folkerige Kina fejrer singlernes dag, Guanggun Jie, hvor især yngre kinesere går amok med kreditkortet på alverdens netbutikker.

Med en række nye initiativer forsøger handelsminister Mogens Jensen (S) nu at trække en del af de mange penge hjem til Danmark.

For selv om næsten hver tredje virksomhed i Danmark sælger produkter på nettet – langt mere end gennemsnittet i OECD, hvor tallet er hver femte – klarer dansk e-handel sig ikke godt nok i andre lande, mener handelsministeren.

»Vi kan lige så godt sige det, som det er: Fremtidens handel kommer i stor udstrækning til at ligge på nettet. Danske virksomheder er gode til e-handel inden for Danmark. Nu skal vi have dem til at slå igennem på eksportmarkederne. Forhåbentlig kan det skabe yderligere milliarder i omsætning til danske virksomheder og jobs i Danmark«, siger Mogens Jensen.

LÆS MERE

Forbrugerne i Danmark shopper løs på Amazon, Zalando og andre udenlandske netbutikker i en grad, så vi sidste år brugte 23 milliarder kroner på køb i udlandet. Til sammenligning solgte danske e-virksomheder for blot 3-4 milliarder kroner i udlandet, viser tal fra Udenrigsministeriet.

Med udsigt til en stadig stigende nethandel står Danmark på den baggrund over for en ubehagelig ubalance, der kan komme til udtryk i antallet af arbejdspladser og skatteprovenu til staten, påpeger professor Niels Bjørn-Andersen fra handelshøjskolen CBS i København, hvor han forsker i e-handel.

»Vi må forvente et stadig mere internationaliseret forbrugermarked, og det vil blive et stort problem for dansk detailhandel. I et fremtidigt endnu mere konkurrenceudsat marked vil det være den mest effektive, der overlever, og det er svært at se, at danske webshops kan fungere hurtigere, have større udvalg og mere skarpe priser«, siger han.

Dialog med kinesisk portal

Den nye plan fra Udenrigsministeriet kommer som en udløber af regeringens vækstplan for digitalisering, der blev lanceret i februar. Med seks initiativer for e-handel ønsker Mogens Jensen blandt andet at forbedre den rådgivning, der skal hjælpe danske virksomheder med nethandel i udlandet.

Ikke mindst i Kina skal rådgivningen øges, fordi det folkerige land er et kæmpe marked – også for e-handel. Derfor vil Udenrigsministeriet forsøge sig med en særlig dansk portal på en af de førende platforme for nethandel i Kina.

Her skal kineserne efter planen præsenteres for en række danske high-end-produkter inden for fødevarer, mode, design og detail.

Via Eksportrådet er Danmark allerede i dialog med en førende portal, oplyser Mogens Jensen, der af hensyn til forhandlingerne ikke vil nævne navnet på portalen i Kina, hvor en af de absolut største er Alibaba, der kæmper om globale topplaceringer med amerikanske selskaber som Amazon og eBay.

»Vi laver denne særlige satsning i Kina, fordi potentialet er så stort«, siger Jensen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ros fra erhvervslivet

I flere år har både Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) presset på for mere rådgivning. Begge steder tager man da også godt imod initiativet fra regeringen, der var omdrejningspunkt for ministerens tale, da FDIH i aftes uddelte E-handelsprisen 2015.

»Vi er ovenud begejstret«, siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH, der udpeger præcis information om lokale regler for e-handel, skat, moms og forbrugere som barrierer, der skal forceres.

Ifølge markedschef Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv har Udenrigsministeriet tidligere forsøgt sig med guides til de forskellige lande. Men de var ikke frit tilgængelige og manglede fokus på vigtige forbrugerregler.

»Det lyder banalt. Men indtil nu har der ikke været nogen steder, hvor man har kunnet få selv den mest basale vejledning uden at betale dyrt. Det har gjort det uoverkommeligt for især små virksomheder. Der vil en landeguide være en god starthjælp«, siger hun.

I øjeblikket er forbrugerne i Danmark sammen med Storbritannien blandt de langt mest aktive, når det handler om at købe på nettet, viser tal fra EU-kommissionen. I de andre lande stiger e-handlen dog også, hvilket gør det vigtigt, at de danske netbutikker er klar til at gribe de nye forbrugere fra Tyskland, Frankrig og andre lande, forklarer Lotte Rasmussen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

Forsiden

Annonce