Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

lOKALT. Uber vil udfordre de lokale kurerfirmaer.
Foto: PR

lOKALT. Uber vil udfordre de lokale kurerfirmaer.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Først var det taxakørsel - nu kommer Uber med blomster og tøj

Logistik er næste skridt for deletjenesten.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Uber har besluttet at møve sig ind på markedet on demand-levering og vil udfordre de lokale kurerfirmaer i et forsøg på at udvide forretningen.

Hos Uber, der har hovedkvarter i San Francisco, har man udvidet sit logistikprogram og tilbyder nu ekspresleverancer i San Francisco og Chicago efter at have prøvet tjenesten af i New York gennem det sidste år. UberRush, som tjenesten hedder, kan levere alt fra blomster til dagligvarer og tøj.

Fremstødet skal ses et forsøg på at udvikle sig til en logistikvirksomhed, der vil benytte sig af sin flåde af Uber-chauffører samt kurérer, der vil være hyret til at transportere genstande fra ét sted til et andet.

Travis Kalanick, der er direktør for Uber, har ofte talt om, at Uber skal gå fra at være en taxatjeneste til at være et netværk af logistiske løsninger, der er »lige så pålidelige som rindende vand«. Og Ubers investorer, der har postet godt og vel 340 milliarder kroner i virksomheden, mener, at logistikdelen kan blive en vigtig del af forretningen.

Hvis alle lokale forretninger bragte ud, ville vi kunne spare tid og energi

UberRush opkræver et gebyr på omtrent 40 kroner per forsendelse af de butikker, der medvirker.

»Hvis alle lokale forretninger bragte ud, ville vi kunne spare tid og energi«, siger Jason Droege, der står i spidsen for Ubers logistikafdeling.

Tjenester har forskellige bude

I New York benyttes cykelbude, mens kurérerne i San Francisco fragter i bil og på cykel.

Uber har også udvidet sin udbringningstjeneste UberEats, der blev lanceret i Paris for nogle måneder siden. UberEats er gået sammen med lokale restauranter og bruger en separat flåde af biler til at udbringe mad, men selve maden bestilles og købes gennem Ubers almindelige app.

UberEats er allerede lanceret i visse dele af New York, Chicago, Los Angeles, Toronto og Barcelona, mens betaversionen er tilgængelig i San Francisco.

I øjeblikket bruger tjenesterne særskilte chauffører – og cykelbude – der ikke samler Uber-kunder op på samme tid. Men det kan ændre sig i fremtiden, i takt med at UberRush vinder indpas.

Ved at kaste sig over kurérmarkedet skal Uber brydes med etablerede rivaler som Postmates, der udbringer dagligvarer, samt tjenester som GrubHub og Just Eat, der udbringer mad.

Lynhurtig levering

Antallet af firmaer, der tilbyder on demand-tjenester som eksempelvis madudbringning, er vokset i San Francisco som følge af den seneste tilførsel af risikovillig kapital.

Det sker, netop som firmaerne kappes om at imødekomme forbrugernes behov for lynhurtig levering lige til døren. Også Google og Amazon har lanceret on demand-leveringstjenester i form af Google Shopping Express og Amazon Now, der praler med at kunne være fremme inden for en time.

Til at begynde med er UberRush rettet mod små forretninger, der endnu ikke har fundet frem til en logistisk infrastruktur. Firmaet er gået sammen med en række mindre forretningsplatforme såsom onlinemarkedspladsen Shopify og det digitale kassesystem Clover om at kæde sig sammen med UberRushs leveringstjeneste.

Oversættelse: Christoffer Østergaard

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden