Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ulykker. Metrobyggeriet i Stampesgade ved Hovedbanegården.
Foto: Marius Nyheim

ulykker. Metrobyggeriet i Stampesgade ved Hovedbanegården.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Intern 'lorteliste' afslører: Metro tav om arbejdsulykker

Stigning i arbejdsulykker er med på liste over mulige dårlige pressehistorier om metrobyggeri, som er blevet lækket ved et uheld.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Metrobyggeriet har været ramt af flere arbejdsulykker, end Metroselskabet hidtil har erkendt. Det fremgår af et internt notat.

»Antallet af arbejdsulykker ligger fortsat over landsgennemsnittet«, står der i notatet. Så sent som i efteråret 2012 fastslog Metroselskabet ellers, at arbejdsulykkerne lå under landsgennemsnittet.

LÆS OGSÅ De nye oplysninger kan læses i en oversigt – en såkaldt lorteliste – over potentielt negative pressehistorier, som er udfærdiget af kommunikationsafdelingen. Her står, at »risikoen for alvorlige, måske fatale, arbejdsulykker er stor pga. mangelfulde sikkerhedsforanstaltninger«. Erkender stigningMetroselskabets kundedirektør, Rebekka Auken Nymark, erkender, at ulykketallet er steget. »Men formuleringen om de mulige fatale ulykker skal udelukkende opfattes som det værst tænkelige scenarie, ikke som en faglig vurdering af forholdene på byggepladserne«, understreger hun.

»Det er det, der kan ske, hvis forholdene ikke bliver forbedret«.
Flere ulykker end landsgennemsnittet

I notatet foreslås det, at hvis tallet ikke ændres »markant«, skal selskabet »offentligt og proaktivt erkende/adressere problemet«. Kundedirektøren erkender, at Metroselskabet har kendt til stigningen i antallet af arbejdsulykker »i nogen tid«.

Hvorfor er I så ikke som et offentligt ejet selskab gået ud med historien?

Risikoen for alvorlige, måske fatale, arbejdsulykker er stor



»Det har også været en overvejelse«, siger Rebekka Auken Nymark.

Landsgennemsnittet for arbejdsulykker er 25,8 pr. million arbejdstimer. På metrobyggeriet er frekvensen nu 29,6 ulykker. Det dækker over alt fra snubleulykker og klemte fingre til alvorligere skader, som har ført til amputation.



Metroselskab afviser forsinkelser
Listen, der ved en fejl er sendt til Politikens redaktion, er en opremsning af i alt seks »dårlige historier«, som Metroselskabet kan forudse efter »den seneste tids negative medieomtale«. Her sigtes især til de seneste måneders artikler i Politiken om de mange problemer ved byggeriet af Cityringen.

Rebekka Auken Nymark kalder det »ærgerligt«, at listen er sluppet ud, men fastslår, at de øvrige emner på listen mest er scenarier, som Metroselskabet skal være parat til at håndtere. For eksempel en så alvorlig forsinkelse af Cityringen, »at det ikke kan ignoreres«, som der står i notatet.



Men Rebekka Auken Nymark fastholder, at byggeprojektet samlet set ikke er forsinket. Hun erkender dog, at der nu er så meget pres på tidsplanerne, at Metroselskabet på foreløbig én byggeplads, i Nørrebroparken, har søgt om tilladelse til arbejde i døgndrift med et højt støjniveau også om natten.

Og netop støjen er ifølge ’lortelisten’ en tredje potentielt negativ historie, hvor pressefolkene i Metroselskabet understreger behovet for at informere mere.

Nødudgange sparet væk

Et fjerde problempunkt er 15 nødudgangsskakte, som er sparet væk i den kommende Cityring, der efter planen skal åbne i 2018. Her kan Københavns Brandvæsen »måske finde på at udtale sig kritisk« om den tekniske løsning, der er fundet i stedet for nødudgangene, hedder det i notatet.

LÆS OGSÅ Københavns Brandvæsens brand- og redningschef, Niels Ole Blirup, siger, at brandvæsnet ganske rigtigt har »sprællet meget« over de sløjfede nødskakte, men redningsfolkene har nu i stedet fået røgdykkerudstyr ved lokale brandstationer, brandhaner i tunnelrøret, et forbedret alarmeringssystem og meget andet, og derfor er han tryg - under forudsætning af at det lovede udstyr bliver leveret.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden