0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Simon Fals(Arkiv)
Foto: Simon Fals(Arkiv)

Problemer. Metroselskabet har været til møde i Trafikstyrelsen for at forklare manglende tilladelser og upræcise tidsplaner.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Metro manglede tilladelser til stationsbyggeri

Metroselskabets tilsyn med sine entreprenører er for dårligt og fører til fejl, mener Trafikstyrelsen.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da de italienske entreprenører i september sidste år gik i gang med byggeriet af metrostationen ved Københavns Hovedbanegård, skete det, uden at Metroselskabet havde fået starttilladelse af myndighederne.

Det fremgår af et brev dateret 14. december 2012, som Politiken er i besiddelse af, fra Trafikstyrelsen til Metroselskabet.
Manglende tilladelser

Trafikstyrelsen er den myndighed, som skal give tilladelse til byggeriet af metrostationerne.

Inden styrelsen kan det, skal Metroselskabet fremsende en detaljeret beskrivelse af byggeriet, herunder alle de sikkerhedsmæssige forhold på byggepladsen. Beskrivelsen skal være kontrolleret og underskrevet af en uafhængig instans - en såkaldt assessor.

Ifølge brevet fra 14. december 2012 erkendte Metroselskabet åbent, at arbejdet ved Hovedbanegården »... blev igangsat uden forudgående assessorpåtegnet anmeldelse«. At man ikke har overholdt reglerne, forklarede Metroselskabet på følgende måde:

LÆS OGSÅ

»Årsagen til, at formalia ikke har været overholdt, må bl.a. tilskrives, at den aftalte proces for assessorens sagsbehandling i praksis har vist sig tung og langvarig og derfor ikke harmonerer med nutidens bygge- og anlægsprocesser (...)«.

Men den går ikke, anførte Trafikstyrelsen: For det første var Metroselskabet velkommen til at foreslå en ny og mere smidig godkendelsesprocedure, hvis selskabet var utilfreds med den eksisterende. For det andet skulle reglerne faktisk overholdes.

Og så bad Trafikstyrelsen Metroselskabet om at redegøre for, om der kun var blevet arbejdet uden tilladelse ved Hovedbanegården - eller om der var tale om systematiske brud på reglerne.
Stadigvæk problemer

Trafikstyrelsen har nu behandlet Metroselskabets redegørelse. Styrelsen konstaterer, at Metroselskabet dags dato har alle tilladelser i hus, og at sikkerheden dermed er forsvarlig.

Men der er stadig problemer, skriver Trafikstyrelsen i et brev til Metroselskabet:

For det første er Metroselskabets bygherretilsyn med sine entreprenører uklart og mangelfuldt. Det er årsagen til, at det overhovedet kan forekomme, at arbejde bliver sat i gang uden tilladelse.

LÆS OGSÅ

For det andet har Metroselskabet ikke foreslået en ny og mere smidig procedure.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…

Forsiden