Arla-ansatte købte mærketøj og rejser på firmakortet

Overforbruget i Arlas svenske selskab er langt mere omfattende end hidtil kendt. Det har ført til, at Arlas nordiske chef har betalt en flyrejse for sin kone tilbage til Arla.

Økonomi

Først var det fest og spiritus på bøndernes regning. Nu er det også private indkøb af mærketøj, madvarer og legetøj samt flyrejser for familiemedlemmer til udlandet.

Det har stået langt værre til i mejerikoncernen Arlas selskab i Sverige end hidtil kendt. Chefer og ansatte kunne frem til maj sidste år foretage private indkøb på firmaets kreditkort.

Det afslører svenske SVT’s undersøgende program Uppdrag Granskning i en udsendelse, der sendes i aften.

Blandt andet fremgår det, at en ansat har brugt firmakortet til at handle i en Hugo Boss-butik og har købt flybillet til London til et familiemedlem samt betalt for et restaurantbesøg på turiststedet Antalya i Tyrkiet.

Arla forklarer i udsendelsen, at der har været et system i det svenske selskab, hvor ansatte kunne købe privat på firmaets kort, og pengene skulle så betales tilbage til firmaet hver måned.

Den øverste direktør for Arla i Sverige og resten af Norden, Henri de Sauvage, erkender dog i programmet, at systemet ikke har fungeret. Han fremhæver, at han har sikret sig, at alle udgifter til private indkøb er betalt tilbage til Arla.

Men da Uppdrag Granskning beder om at få vished for, at pengene er blevet betalt tilbage, afviser Arla at komme med dokumentation. Pengeforbruget sker i en tid, hvor svenske bønder kæmper for at overleve de historiske lave mælkepriser.

Flyrejse til chefens kone

Det interessante er, at en af de interne fakturaer omfatter Henri de Sauvage selv. Ifølge udsendelsen betalte Arla en flyrejse for direktørens kone til Paris for over 12.000 svenske kroner.

Hun rejste med, da hendes mand deltog i et bestyrelsesmøde i de svenske dagligvareleverandørers brancheorganisation DLF i september 2014.

Da Uppdrag Granskning første gang spurgte Henri de Sauvage om konens rejse til Paris på bøndernes regning, svarede han, at rejsen til Paris var »jobrelateret«, og at ægtefællerne også var inviteret med.

Men da det svenske program kontaktede direktøren i DLF, Jörgen Friman, oplyste han, at det var op til hvert enkelt bestyrelsesmedlem, om de ville tage en ægtefælle med til Paris for egen regning – og ikke alle gjorde det. Da Uppdrag Granskning igen henvendte sig til Henri de Sauvage, havde han ændret mening.

»I har fået mig til at indse – efter at I ringede til mig – at dette kunne blive mistolket af folk, og det er noget, som jeg ikke er glad for. Så jeg besluttede at betale dette selv«, siger han i udsendelsen.

LÆS OGSÅ

Herefter bliver Henri de Sauvage spurgt, om han ikke kunne have betalt for konens flyrejse fra begyndelsen, når han har en løn på omkring en halv million svenske kroner i måneden?

»Jeg er helt enig i, at min løn er meget høj. Det er mange penge«, svarer Arlas nordiske chef og tilføjer, at det er Arla, som oprindelig tilbød ham den høje løn.

Den hollandske erhvervsleder blev hentet til Arla i 2013 fra dagligvareproducenten Unilever.

Henri de Sauvage ønsker ikke at kommentere de nye oplysninger i det svenske program, før han selv har set udsendelsen, oplyser Arlas svenske presseafdeling.

Intern undersøgelse i Arla

Men kommunikationsdirektør for Arla i Sverige, Gunnar Gidefeldt, skriver i en skriftlig kommentar til Politiken:

»Arla har intet at skjule. Sandheden er, at Uppdrag Granskning har taget en del af Arlas interne undersøgelse af omkostninger, som vi begyndte på i maj 2014, og som blev præsenteret for den svenske ledelse i februar 2015«.

Gunnar Gidefeldt fremhæver, at Arla gør noget ved problemerne.

»Vi har vedtaget et stort antal initiativer for at blive mere effektive og rette op på en dårlig omkostningskultur, som fandtes inden for en begrænset del af virksomheden i Sverige. Siden februar 2015 har vi sænket omkostningerne med 10 millioner svenske kroner«, skriver han.

Sagen begyndte oprindelig for to måneder siden i offentligheden, da det kom frem, at det var almindeligt for ansatte og ledende medarbejdere i en del af selskabet i Sverige at bruge firmaets penge på dyr vin og kostbare middage.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Desuden arrangerede de en golfturnering med fri bar til ud på natten med spiritus og andre våde varer – og holdt konferencer på luksushoteller.

Målet var at skabe et godt forhold mellem Arlas sælgere og vigtige kunder. Men regningen for de festlige sammenkomster endte hos de kriseramte svenske andelsbønder, som er medejere af Arla.

De første afsløringer af overforbruget kom fra Henri de Sauvage. I et indlæg i Dagens Industri skrev han, at »den bedste måde at skabe loyale kunder på er ikke med golf, middage og dyr repræsentation«.

Krisehåndtering

Men spørgsmålet er, om Henri de Sauvage forsøgte at komme Uppdrag Granskning i forkøbet.

På det tidspunkt havde det svenske program i to udsendelser sat fokus på de kriseramte svenske mælkebønder – og Arlas nordiske chef vidste, at de kritisable forhold i Arla i Sverige senere ville blive fremlagt i en tredje udsendelse.

Derfor skrev programmets chef, Nils Hansson, følgende kommentar i Dagens Industri til Henri de Sauvages indlæg:

»Man må se det her som meget tidlig krisehåndtering fra Arlas side for at minimere skaden af en meget vigtig undersøgelse fra vores side, som garanteret kommer til at oprøre Sveriges bønder«.

Over for Politiken afviste Henri de Sauvage dengang, at der er en direkte sammenhæng:

»Det er lidt for meget ære at give dem«.

Ligesom de andre andelsejere i Arla kæmper de svenske bønder for at overleve mælkekrisen, fordi verdensmarkedsprisen er halveret de seneste to år. Der går næsten ikke en dag, uden at en svensk mælkeproducent må give op og lukke stalddøren for sidste gang. De svenske bønder udgør 3.300 ud af 12.700 mælkebønder i Arla, der kommer fra syv lande.

Uppdrag Gransknings udsendelse lægger da også vægt på, at koncernens administrerende direktør Peder Tuborgh mener, at der skal være færre rejser og projekter i Arla – og at hver eneste krone, som bruges, skal undersøges. Det er det udsagn, som Uppdrag Granskning sætter et stort spørgsmålstegn ved.

Interne dokumenter

Programmets afsløringer kommer fra interne dokumenter i Arla i Sverige med tusindsvis af udgiftsposter og fakturaer, som viser, at ansatte i 2014 brugte mange penge. Koncernens forbrugsfest står i en skarp modsætning til svenske mælkebønders historiske krise.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Udsendelsen opremser et lille udpluk af Arla-ansattes dyre vaner: Slotsophold og årlige banketter på Grand Hotel, som kostede over 150.000 svenske kroner i 2014. Dyre repræsentationsudgifter på restauranter med stjerner i Michelin Guiden. Uddeling af gavekort til smykkebutikker for over en halv million svenske kroner – og gavekort til Systembolaget, som sælger spiritus, vin og øl.

Dertil kommer kostbare konferencer og teambuilding-kurser med slalomkørsel på Sturup Racerbane, som også inkluderede kørsel i racerbiler med racerkørere som chauffører.

Sidste år strammede Henri de Sauvage op på procedurerne. Der blev indført et kontrolsystem for medarbejderne, og der er skåret ned på rejser, konferencer og dyre restaurantbesøg.

Link til Uppdrag Gransknings hjemmeside: svt.se/ug

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden