0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Presset Mærsk-boss i offensiven: Vi vil købe op for 2 milliarder dollars

Landets største virksomhed er klar til at skrue op for investeringerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Michael Hansen (arkiv)
Foto: Michael Hansen (arkiv)

Værditab. Den lave oliepris betyder, at Maersk Oil må nedskrive selskabets værdier med yderligere 2,6 milliader dollars i årsregnskabet for 2015.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Av. Og av. Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, er i strid modvind i begge koncernens primære forretningsområder, shipping og olie.

De vanskelige markedsvilkår og de massive nedskrivninger i både containerforretningen, Maersk Line, og olieforretningen, Maersk Oil, rammer indtjeningen hårdt. Koncernens samlede overskud lander på 6 milliarder kroner i 2015, hvilket er 28 milliarder kroner mindre end året før. Og forventningerne til 2016 er langt fra lyserøde.

Alligevel er A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen klar til at finde det store checkhæfte frem i år – hvis altså prisen er rigtig.

»Vi er fortsat interesserede i at kigge på opkøb. Vi har et investeringsprogram på et par milliarder dollars«, siger Nils Smedegaard Andersen.

Også sidste år, hvor A.P. Møller-Mærsk, som regnskabet viser, var hårdt presset af faldende fragtrater, den pris rederierne modtager for at transportere varer, og faldende oliepriser, investerede gruppen i både terminaler og oliefelter. Den samlede investering løb her op i 1,5 milliarder dollar. Et beløb, Nils Smedegaard Andersen gerne havde set være større.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter