Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressemøde. Arla afholdt i dag pressemøde. Her ses Åke Hantoft, der er bestyrelsesformand.
Foto: Jens Dresling

Pressemøde. Arla afholdt i dag pressemøde. Her ses Åke Hantoft, der er bestyrelsesformand.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Arla bløder: Laver masser af mælk, men lave priser presser omsætningen

2015 var et elendigt år for Arla, der ejes af 12.500 mælkeproducenter.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Arla sendte sidste år 12,5 milliarder kilo mælk ud til forbrugerne. Det er 800 millioner kilo mere end året før. Alligevel faldt både omsætning og indtjening hos mejerigiganten som en direkte konsekvens af de lave mælkepriser, viser regnskabet for 2015, som blev præsenteret i går.

Vi vidste, at 2015 ville blive et hårdt år på alle markeder, og det var det

Groft sagt handler det om udbud og efterspørgsel.

EU’s mælkekvoter, der havde til formål at begrænse produktionen af mælk i EU, ophørte i maj sidste år, og siden er produktionen steget med 5 - 10 procent. Men det er efterspørgslen ikke - tværtimod. Derfor er markedet blevet oversvømmet af mælk, og det er den væsentligste grund til, at mælkepriserne er faldet støt gennem 2015, mener Palle Jakobsen, ejer og stifter af rådgivningsvirksomheden agrocom.dk.

»Hvis udviklingen skal vendes, er det afgørende, at der sker en opbremsning i produktionen. Arla kan ikke hænge sin hat på, at efterspørgslen stiger«, siger han.

Efterspørgslen på mejeriprodukter er negativt påvirket af det russiske handelsembargo og svagere efterspørgsel fra Kina, hvor økonomien har svært ved at finde formen. Også i Mellemøsten, der anses som et vækstområde for Arla, er efterspørgslen negativt påvirket af de lave oliepriser, der går hårdt ud over økonomien og dermed købekraften i disse lande.

Omsætning og indtjening dykker

Arlas samlede omsætning faldt sidste år med 3,3 procent i forhold til året før, og indtjeningen var endnu hårdere ramt. Indtjeningen hos Arla opgøres som den værdi, Arla har skabt for andelshaverne per kilo mælk. Den udgjorde sidste år 251,4 øre per kilo mod 310,9 øre per kilo i 2014, hvilket er et fald på 19 procent.

Og det gør rigtigt ondt på Arlas ejere, mælkeproducenterne, i øjeblikket. Ifølge landbrugets rådgivningscenter, Seges, taber fire ud af fem danske mælkebønder i øjeblikket store penge hver eneste dag, og mange har været tvunget til at dreje nøglen om.

»Mælkeproducenterne styrtbløder. Mange lever på pengeinstitutternes nåde, og der er gang i et benhårdt udskilningsløb«, siger Palle Jakobsen.

MØD STORBONDEN:

Peder Tuborgh, administrerende direktør i Arla, lægger heller ikke skjul på, at 2015 har været noget af en prøvelse.

»Vi vidste, at 2015 ville blive et hårdt år på alle markeder, og det var det«, siger han i en kommentar til regnskabet og understreger, at heller ikke 2016 bliver nogen dans på roser for mejerigiganten.

»Vi har en særdeles vanskelig opgave foran os i 2016, da den globale mælkeforsyning stadig vil være større end efterspørgslen«, lyder det fra direktøren.

Han forventer dog, at det markedet vil tage en mere positiv drejning i anden halvdel af 2016.

Ny strategi

Arla præsenteret for nylig sin 2020-strategi, der skal sikre fremtidig vækst.

Der er i strategien fokus på, at Arla skal øge væksten på marekederne uden for EU, og at organisationen skal trimmes. Det betyder blandt andet, at man vil afskedige 500 af koncernens 7000 funktionærer En stor del af dem skal formentlig findes i Danmark, hvor Arla i dag har 2500 funktionærer ansat.

Også i koncernledelsen skal livremmen spændes ind, så den fremadrettet består af 7 personer. Det er to færre end hidtil.

Den nye organisation skal efter planen være på plads d. 1. april i år.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden