Foto: Carsten Ingemann
Økonomi

Efterladte kræver svar om forsikringen bag 'Scandinavian Star'

Overlevende og efterladte fra 'Scandinavian Star' overvejer at klage over norsk politi, der ikke fulgte sine egne eksperters vurdering, da sagen blev henlagt.

Økonomi

Alt var efterforsket. Det var meldingen fra norsk politi, da politiet i sidste uge henlagde sagen om mordbranden ’Scandinavian Star’, der kostede 159 mennesker livet.

Men siden har overlevende og efterladte kritiseret politiet for ikke at have afhørt alle involverede og for at undlade at undersøge sagen til bunds.

Nu viser det sig, at norsk politi heller ikke reelt har efterforsket til bunds de økonomiske transaktioner bag ’Scandinavian Star’, som førte til, at forsikringssummen blev mere end fordoblet til 24 millioner dollar kun én uge før de påsatte brande på skibet natten til 7. april 1990.

Det mener Jan Harsem, der er talsmand for den norske støttegruppe af overlevende og efterladte. Derfor overvejer støttegruppen at opfordre politiet til at genoptage efterforskningen af dette punkt.

»Politiet giver ikke en god forklaring på, hvorfor skibet pludselig steg så meget i værdi. Det mangler stadig at blive undersøgt«, siger Jan Harsem, som overlevede den påsatte hovedbranden sammen med sin halvandet år gamle søn, men mistede sin gravide kone på skibet.

Efter to års efterforskning erklærede Oslo Politi ellers i sidste uge, at politiet ikke kunne finde en eller flere brandstiftere – og politiet opgav at undersøge, om forsikringssvindel var motivet til branden.

Samtidig var norsk politi ikke alarmeret over den fordoblede forsikringssum:

»Dokumentationen viser, at der har været en prisstigning på denne type skibe fra omkring 1985 til 1990«, skriver politiet.

Skibsværdi ikke undersøgt

Men den konklusion kommer overraskende nok ikke fra de økonomiske sagkyndige, som vurderede handlen bag skibet for norsk politi.

Ifølge et notat fra de sagkyndige – højesteretsadvokat Georg Scheel og professor Trine-Lise Wilhelmsen fra Nordisk Institut for Søret ved Oslo Universitet – kræver skibets værdi en særlig undersøgelse.

»Der kan være grund til at få en faglig vurdering af, om denne stærke prisudvikling stemmer med den generelle markedsudvikling for passagerskibe af denne type i den aktuelle periode«, fremhæves det i notatet.

Det bekræfter højesteretsadvokat Georg Scheel over for Politiken og fremhæver, at handlen medførte en kraftig prisstigning på ’Scandinavian Star’.

»Men vi har ikke kompetence til at udtale os om, hvorvidt den prisstigning var reel i forhold til markedet. Vi er jurister og ikke skibsmæglere. Derfor må politiet eventuelt gå til skibsmæglerfirmaer og få vurderet, om det kan være rigtigt, at prisen på denne type skibe er steget så kraftigt i den periode, som det var tilfældet i denne handel«, siger han og tilføjer:

»Hvis skibet er solgt til en pris, der ligger over markedsværdien, er det spørgsmålet om, hvorfor den gjorde det«.

Politiet henvendte sig derefter til to skibsmæglerfirmaer: svenske Shippax og norske Platou. Men ingen af de to firmaer havde mulighed for at vurdere sagen.

Handlen bag skibet var da også meget usædvanlig. Den foregik i slutningen af marts 1990, hvorefter skibet blev indsat på ruten mellem Oslo og Frederikshavn.

Det amerikanske selskab SeaEscape havde gennem flere år lejet 'Scandinavian Star' af Stena Line og købte skibet for 10,3 millioner dollars. Men kun 18 minutter senere solgte SeaEscape skibet videre til den danske forretningsmand Henrik Johansen for 21,7 millioner dollars.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Altså var skibets værdi på de få minutter blevet 11 millioner dollars større.

Den høje købspris betød, at der kunne tegnes en stor forsikring på 24 millioner dollars, som ville blive udbetalt, hvis skibet blev totalskadet.

Oppustet værdi

Men spørgsmålet er altså, om det var skibets reelle værdi. For det ville indebære, at lederne i et af verdens største rederier, Stena Line, var så dårlige forretningsfolk, at de fejlvurderede skibets markedsværdi med over 11 millioner dollars.

Det kunne tale for, at SeaEscapes salgspris til Henrik Johansen var kunstigt oppustet, og at det også var tilfældet med forsikringen. Især fordi skibet tidligere var forsikret for kun 10 millioner dollars.

Desuden stod SeaEscape stadig som ejer i Bahamas' skibsregister og fik efter branden på 'Scandinavian Star' udbetalt 14 millioner dollars i forsikringssum.

Uden hjælp fra hverken eksperter eller skibsmæglere har Oslo Politi selv valgt at pege på passagerskibet M/S Bolero som sammenligneligt med ’Scandinavian Star'. Dette skib blev i december 1990 vurderet til at være 42 millioner dollar værd.

Et andet type skib

Men den sammenligning afvises af den private norske ekspertgruppe fra stiftelsen ’Etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star', som oprindelig i 2013-14 fik sagen på politiets dagsorden.

»Jeg var i 1991 maskinist på det skib, og det var i en helt anden kategori end ’Scandinavian Star’. Det var et helt andet type skib, som var langt bedre udstyret end ’Scandinavian Star’ – og syv år efter blev det solgt for kun 3,5 millioner dollar. Så det er en fuldstændig meningsløs sammenligning«, siger Gisle Weddegjerde, skibsinspektør og skibsteknisk efterforsker for Stiftelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tirsdag fremlagde den private ekspertgruppe på en pressekonference i Oslo en brandrapport, som fastslog, at de påsatte brande måtte være blevet tilført brandbart materiale. Med på mødet var Søfartsstyrelsens tidligere hovedundersøger af brandene, Flemming Thue Jensen, som endnu engang fastslog, at han mener, at brandstifterne skal findes blandt besætningsmedlemmer.

Oslos politimester Hans Sverre Sjøvold vil ikke tage stilling til de konkrete kritikpunkter, men han skriver i en email:

»Oslo Politidistrikt er bekendt med, at der vil blive klaget over vores vedtagelse af en henlæggelse til den overordnede anklagemyndighed. Vi vil i forbindelse med behandlingen af klagerne samlet tage stilling til det, som måtte komme af ny og relevant information«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce