Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

PORTRÆT Henrik Hancke Nielsen har de seneste 20 år produceret underholdningsprogrammer i og uden for Danmark. Nu har han lanceret en international hypnoseapp.
Foto: PETER HOVE OLESEN

PORTRÆT Henrik Hancke Nielsen har de seneste 20 år produceret underholdningsprogrammer i og uden for Danmark. Nu har han lanceret en international hypnoseapp.

Økonomi

Manden bag hypnoseapp: Ideerne opstår i mødet mellem naivitet og frygtløshed

De seneste 20 år har Henrik Hancke Nielsen solgt sine ideer til underholdningsprogrammer i både ind -og udland. Nu står han bag hypnoseappen HelloMind, der tilbyder behandlinger af alt fra stress til dårligt selvværd.

Økonomi

Stuen i barndomshjemmet i Greve var meget mere end fire tapetserede vægge. Det var en kreativ legeplads, hvor familiens fire børn opfandt quizzer, hvor svarene førte dem fra et felt i stuen til et andet. Legen var altid til stede.

Henrik Hancke Nielsen havde videospil frem for skolebøger i tasken, skabte sine egne kortspil og udfordrede reglerne for de eksisterende med en legende, kreativ og skæv tilgang til verden, som er blevet hans varemærke både i og uden for Danmark.

»Jeg har vedholdt mit indre legebarn igennem hele min karriere, fået et utal af gode og dårlige ideer og vendt koncepter på hovedet. Jeg tror, min naivitet er grunden til, at jeg står, hvor jeg står i dag«, fortæller den 52-årige kreative direktør, da Politiken møder ham i hans produktionsselskab Skylark i hjertet af København.

Egentlig havde han ikke forestillet sig, at han skulle leve af at producere underholdningsprogrammer. Han drømte om at blive reklamemand, men da han ikke havde tilstrækkelig erfaring til at komme ind på Den Grafiske Højskole, søgte han i stedet til San Francisco, hvor han studerede på Academy of Fine Arts i fire år.

»Jeg blev tændt på den kreative vej. Jeg ville udtænke, præsentere og sælge reklamer, og min vej ind i film- og tv-branchen var på mange måder præget af tilfældigheder«.

En original idégenerator

Efter nogle år i reklamebranchen fik han i 1997 ideen til tv-succeen ’Den store klassefest’ på et tidspunkt, da der var lavvande i den danske tv-branches programkartotek.

Programmet blev opkøbt af TV 2 og tv-selskaber i otte andre europæiske lande, og fire år senere stiftede han produktionsselskabet Blu i samarbejde med producer Per Zachariassen. Selskabet bragte amerikanske koncepter som ’X Factor’ og ’Idol’ ind i de danske stuer.

Jeg elsker at få ting til at flyve, men er ikke så interesseret i, hvordan de lander

Programmernes kommercielle muligheder har imidlertid aldrig været afgørende for, hvilke ideer han har satset på, fortæller Henrik Hancke Nielsen.

»Jeg tror aldrig nogensinde, at nogen af mine virksomheder har taget udgangspunkt i, at det er en god forretning. Succeskriteriet har altid været, at det skulle være sjovt at lave. Det betyder på den ene side, at jeg ikke tænker tingene ihjel. Jeg bruger min mavefornemmelse og kaster mig ud i det, der føles rigtigt. Ideerne opstår i en blanding af barnlig naivitet og en manglende frygt for, om de bliver en realitet. Det betyder samtidig, at jeg sjældent gider mere, når først euforien over den nye idé har lagt sig. Jeg elsker at få ting til at flyve, men er ikke så interesseret i, hvordan de lander«, siger han.

Et professionelt parløb

Hans cv havde derfor ikke set ud, som det gør, hvis ikke han tilbage i dagene med ’Den store klassefest’ havde allieret sig med producer Per Zachariassen, der har ageret fødselshjælper for nogle af de mange flagrende ideer. I 2000 solgte de Blu til Fremantle Media og fortsatte derefter i fem år deres professionelle parløb under koncernens vinger i Los Angeles. Sidste år stiftede de deres nuværende selskab, Skylark.

»Det er muligt, at jeg er god til at få ideer, men jeg er ikke vedholdende, og havde jeg siddet alene med mine ideer, var de nok ikke kommet så langt. Per Zachariassen har derfor været en uundværlig realisator i vores vores samarbejde. Den kreative proces har altid været mest interessant for mig, så derfor er jeg ofte hurtig til at smide ideerne fra mig igen, når først jeg har visualiseret succesen. Per er logisk, realistisk og vedholdende, og på den måde komplimenterer vi hinanden perfekt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er en nødvendighed, at de helt rette kræfter er til stede, hvis man skal drive en velfungerende virksomhed. Jeg investerer ikke i projekter, men i mennesker, og vi har altid været gode til at vælge det helt rigtige hold omkring os«, siger han.

Hurtig succes for hypnoseapp

Senest har duoen i samarbejde med hypnoterapeut Jacob Strachotta lanceret hypnoseappen HelloMind, der tilbyder 30-minutters hypnosebehandlinger af alt fra stress til dårligt selvværd. Da appen i sidste uge ramte markedet, nåede den til tops på listen over de mest downloadede gratis apps i Appstore, og i dag lanceres den i England og USA.

Fascinationen af hypnose opstod i forbindelse med udviklingen af et underholdningsprogram for ti år siden.

»Jeg havde fået den idé, at jeg ville lave et tv-program, hvor man hypnotiserede mennesker til at tro, at de var dronning Margrethe eller Tina Turner, for dernæst at skulle beskrive deres rigtige person. Jeg forbandt dengang hypnose med det rene show, hvor folk rendte rundt og opførte sig som høns, men da vi afprøvede det på kontoret med tre ansatte, var jeg fuldstændig betaget af muligheden for at hjælpe folk gennem hypnose«, fortæller han.

Oplevelsen resulterede i, at han tog en hypnoseuddannelse hos Jakob Strachotta. Han havde imidlertid aldrig regnet med, at hypnosen skulle få en en professionel plads i hans karriere, og at underholdningen skulle udskiftes med en idé, som rent faktisk have til formål at hjælpe nogen til at få det bedre.

Jakob Strachotta havde lagt grundstenen til appen. Udviklet konceptet og indtalt hypnoserne i sit hus på Ærø, men han manglede nogen til at få ideen videre. Og da han ringede til Henrik Hancke Nielsen, var denne ikke i tvivl.

Selvom jeg stadigvæk vil investere i rene underholdningskoncepter, så kan jeg mærke, at mine fremtidige projekter meget gerne må gøre en forskel

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det her er den bedste idé, jeg nogensinde har hørt, tænkte jeg. Ideen er ikke at overbevise skeptikerne. Jeg er fuldstændig ligeglad med, om de tror på det. Vi går efter dem, som tror på os eller har mod på at prøve det. Når de ved, at det virker, går det lidt som med Tupperware, det spreder sig gennem bekendtskaber«, siger han.

HelloMind åbner nye veje i Henrik Hancke Nielsens karriere, siger han.

»Jeg er nået til et sted i min karriere, hvor jeg kan tillade mig at løfte mig op- og udover, hvad jeg tidligere har lavet. Jeg har et fantastisk hold, som kommer med skidegode ideer, og det giver en frihed til at tænke i nye baner. Selvom jeg stadigvæk vil investere i rene underholdningskoncepter, så kan jeg mærke, at mine fremtidige projekter meget gerne må gøre en forskel«.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce