Anmeldt. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Totalkredit for vildledende markedsføring af boliglån med »fast ydelse«.
Foto: Peter Hove Olesen

Anmeldt. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Totalkredit for vildledende markedsføring af boliglån med »fast ydelse«.

Økonomi

Totalkredit politianmeldt for at vildlede forbrugerne

Forbrugerombudsmanden har anmeldt realkreditselskabet Totalkredit til politiet.

Økonomi

Totalkredit har vildledt forbrugerne. Det mener Forbrugerombudsmanden, som har anmeldt realkreditselskabet til politiet for overtrædelse af markedsføringsloven.

Konkret drejer det sig om to produktark, som realkreditinstituttet har benyttet som markedsføringsmateriale fra 2012 til 2016.

Her reklamerer Totalkredit for fastforrentede lån, som giver forbrugeren mulighed for en fast månedlig ydelse, fordi renten bliver låst fast.

»Fastforrentet lån er til dig, der vægter sikkerhed højt. Med en fast rente ved du, hvor høj ydelsen er på dit lån i hele lånets løbetid, og samtidig beskytter du din formue ved rentestigninger«, står der blandt andet i de to produktark.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er disse oplysninger vildledende, idet der ikke bliver taget højde for, at bidragssatserne også skal regnes med som en del af den samlede ydelse.

I Totalkredits lånekontrakter står der nemlig, at realkreditinstituttet gerne må hæve bidragssatsen, og det har de gjort flere gange. Senest den 1. juli 2016.

Derfor mener Forbrugerombudsmanden, at Totalkredit har vildledt forbrugerne.

»Totalkredit har markedsført fastforrentede lån med et argument om, at man kender ydelsen på lånet i hele lånets løbetid. Samtidig skriver de i lånekontrakterne, at de kan hæve bidragssatsen, hvilket de jo også har gjort. Men så kender man jo netop ikke ydelsen i lånets løbetid, og jeg har derfor politianmeldt Totalkredit for vildledende markedsføring«, skriver Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Totalkredit er nu blevet politianmeldt for at overtræde vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 3. Her står der, at virksomheder ikke må anvende urigtige oplysninger eller udelade informationer i deres markedsføring, hvis det det kan være med til at forvride forbrugernes adfærd på markedet.

Direktør i Totalkredit, Camilla Holm erkender i en pressemeddelelse, at de har begået en fej.

»Vi er enige i, at de konkrete formuleringer har kunnet misforstås. Det var en fejl, og det beklager vi. Så snart vi blev opmærksomme på fejlen, rettede vi den«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce