Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Meissner/AP(arkivfoto)
Foto: Martin Meissner/AP(arkivfoto)

Forurening. Der findes ingen regler for, hvor meget Co2 lastbiler må udlede per kilometer, sådan som der gør for personbiler.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klima: Ingen har styr på lastbilers brændstofsforbrug

’Dieselgate’ sætter skub i krav til lastbilers brændstoføkonomi.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvor langt kører den egentlig på literen?

Når det gælder lastbiler, blæser svaret i dunsten fra udstødningsrøret.Volvos nyeste store ’konceptlastbil’ står ganske vist og skinner med blanke fælge på årets store Hannover Autoshow for tunge køretøjer.’30 procent bedre brændstof-økonomi’, reklamerer et skilt.

Men 30 procent bedre end hvad?

»Der findes nærmest ingen målinger af lastbilers brændstofforbrug«, siger Peter Mock, europæisk direktør i det internationale råd for renere transport, ICCT.

»Der er nærmest ingen data, men de få, der findes, viser, at kurven er flad – der er ingenting sket de sidste 20-30 år«.

Miljøorganisationen Transport & Environment har indsamlet tal, der viser, at en Volvo-lastbil i 1995 brugte 23,2 liter dieselolie på at køre 100 kilometer på motorvejen – altså 4,3 km/l.

20 år senere, i 2015, var brændstofforbruget faldet til 22,8 liter, hvilket svarer til 4,4 km/l.

Der kom et brev til Juncker

Det er dog trods alt en marginal forbedring. Tilsvarende sammenligninger for mærkerne Scania og DAF viser, at dieseløkonomien er blevet værre i løbet af de 20 år, ikke bedre.

Personbiler må i 2021 højst udlede 95 gram CO2 per kørt kilometer. Der findes ikke tilsvarende krav for lastbiler. I EU har lovgivningen kun handlet om at nedbringe udledningen af sundhedsskadelige stoffer som partikler og kvælstofgas.

Det findes der såkaldte Euro-standarder for, og nye lastbiler skal leve op til Euro-standard 6. Lastbilproducenternes undskyldning er, at renere udstødning koster på brændstoføkonomien.

Men som den nylige dieselgate afslørede, har bilfabrikanterne fusket med softwaren og snydt med målingerne. Så måske er dieselmotorer hverken blevet renere eller mere økonomiske.

Og imens tøver EU, siger Peter Mock. Lande som Kina, Japan og Canada stiller allerede krav til lastbilers brændstofforbrug.

»USA har indført standarder og vil snart overhale EU. Selv Indien og Mexico diskuterer standarder for 2020. Kun EU mangler. I juli i år kom der omsider et strategipapir fra kommissionen, og det er et stort skridt, men det vil stadig tage tid«, siger han.

Måske har det sat skub i processen, at der 26. maj i år landede et brev i EU-præsident Jean Claude Junckers indbakke. Brevet var ikke bare underskrevet af en gruppe miljøorganisationer, men også af en række store virksomheder som Ikea, Nestlé, Philips, DHL og DB Schenker, som er et logistikselskab under Deutsche Bahn.

»Vi opfordrer dig til at fremsætte forslag om standarder fra 2020, som skal reducere CO2-udslip og brændstofforbrug for nye lastbiler og trailere«, lød opfordringen i brevet. »Bedre brændstoføkonomi for lastbiler vil gavne både økonomi og miljø (...). Brændstofpriserne bliver væltet over på forbrugerne via højere priser på varerne (...). Vi er overbevist om, at standarder for brændstofeffektivitet vil spare forbrugere og virksomheder penge ved pumpen (...) og hjælpe europæiske fabrikanter og leverandører til at udvikle ny teknologi, som stimulerer investering i forskning, udvikling og fremstilling af de ultraeffektive køretøjer, Europa har brug for i omstillingen til en lavfossil økonomi«.

Deres helt egen testcyklus

Lastbilfabrikanterne stritter imidlertid imod. De argumenterer med, at lastbiler har forskellige størrelser og faconer og derfor kan man ikke indføre en fælles standard for alle.

Claes Nilsson, præsident for Volvo Lastbiler, forsikrer imidlertid, at Volvo har forbedret brændstoføkonomien i sine lastbiler med i snit 1 procent om året, nogle år endda mere.

»Det er vores egen testcyklus, og efter min mening er der sket en langt større forbedring. Jeg kan ikke garantere det – men det er vores udvikling«, bedyrer han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden